Viktualiebrodern

Om att förväxla komplexitet med framsteg

with 13 comments

Om motioner till Piratpartiets vårmöte

Jag fällde en gång för en hel del år sedan en positiv kommentar om en yngre kvinnlig arbetskamrats yttre till en annan arbetskamrat. Jag tycker nog att det var helt oskyldigt och inte utslag av någon ”könsmakt” direkt. Men kollegan jag nämnde det för plockade snabbt ned mig på jorden igen när han svarade: Jaså du har blivit så gammal att du förväxlar ungdom med skönhet?

Det var väldigt bra sagt (han sa ofta bra saker). Jag fick något att fundera över.

Sådana förväxlingar tycker jag att jag kan se att andra gör, i helt andra sammanhang också. Till exempel tycks de röstande medlemmarna av Piratpartiet göra det när de röstar ner Motion B01 ”Piratpartiet ska arbeta emot förbud av kontanter och gynna anonyma betalmedel”.

Det verkar på mig som att ett fysiskt, materiellt  betalningssystem som kontanter uppfattas som något från ”igår”, något som Piratpartiet med en teknologisk och framstegsvänlig profil inte vill förknippas med. Man förväxlar komplexitet med framsteg.

Men teknikens ståndpunkt är inte lika med det senaste och mest komplicerade tekniska systemet. Teknikens ståndpunkt är det som fungerar bäst i en given situation, med givna krav på tillförlitlighet, ”robusthet” och användarvänlighet (till exempel affordanslatens). Så är till exempel gasspisar fortfarande teknikens ståndpunkt i många restaurangkök, trots att den tekniken i princip är över hundra år gammal och det hänt ganska mycket på matberedningsfronten sedan dess.

På samma sätt är kontanter genom sin robusthet, genom sin motståndskraft mot störningar i el- och telenät, och genom sin motståndskraft mot alla för våra fri- och rättigheter destabiliserande övervakningsförsök fortfarande teknikens ståndpunkt för handel, åtminstone för mindre summor och för privatpersoner.

Nu återstår, mot avslag, ett yrkande med följande lydelse

Piratpartiet vill bevara kontanter som allmängiltligt betalmedel, för att bevara anonymiteten i inköp och för att ha en stående reserv även vid en teknologisk katastrof. Samtidigt vill Piratpartiet arbeta för att finna bättre teknologiska betalmedel än de nuvarande, som kan låta användaren vara anonym vid betalning

Det här är dåligt av två skäl. Dels är det alarmistiskt att tala om en ”teknologisk katastrof”.  Bara de mest fanatiska survivalisterna tror på en omedelbart förestående teknologisk katastrof. Skulle en sådan komma blir också kontanter värdelösa. Det är mot regelbundna, förväntade (utom av de mest fanatiska teknikoptimisterna) störningar som kontanter visar sin robusthet. Senast visat i Japan efter tsunamin, där cash was king.

För det andra uppdrar den åt Piratpartiet att ”finna bättre teknologiska betalmedel”. Men Piratpartiet har svårt att få betydligt mera grundläggande ting att fungera, det är rent önsketänkande att partiet också skulle kunna delta i någon teknisk utveckling.

Som det är nu kan jag inte stödja tilläggsyrkandet. Det är med besvikelse jag tvingas konstatera att en så grundläggande politisk fråga, som resiliens och ospårbarhet i betalningssystemen inte kan vinna gehör, ens bland pirater.

Fler motioner

Också Motion B03 om ”Decentraliserad energiproduktion” röstades ner.  Också i det fallet rörde det sig om en grundläggande politisk princip av liknande natur som i B01 – resiliens på systemnivå i elnäten. Istället står mot avslag ett yrkande att

…medlemsmötet uppmanar Emil Isberg att utveckla sin idé om en decentraliserad energiproduktion och lägga en motion under nästkommande höstmöte som inte bara kvalitativt beskriver fördelarna men också kvantitativt redogör för de kostnadsökningar som en decentraliserad energiproduktion skulle medföra.

Men det är förstås alldeles omöjligt för Emil Isberg eller någon annan att kvantitativt redogöra för kostnaderna av en decentraliserad och mera resilient energiproduktion.

Istället ser jag att Motion B12, ”…mötet identifierar religionsneutral humanism som partiets ideologiska fundament” verkar ha goda möjligheter att röstas igenom.

Men ett antagande av ett epitet, ett ”finord”, som i bästa fall kräver långa utläggningar att förklara och i sämsta fall betyder olika saker för olika människor, är inte politik.

Att säga att man själv är någon -ism man uppfattar som positiv (eller att pådyvla någon annan en annan -ism som man uppfattar som negativ) är inte att bedriva politik. Vad det är rent objektivt vet jag inte (förutom dålig retorik), men för mig är det något som bara kan sammanfattas i ett ord: ointressant. Blablabla. Inga -ismer, använda som finord (eller fulord), har åstadkommit något positivt någonstans, någon gång. Newsmilleri kan man kanske kalla det, efter den genomsnittliga nivån på kommentarerna där. Ismerna kan förstås innehålla  många bra saker, men det är en annan sak.

En som gett namn till en av dessa -ismer, Karl Marx, skrev för övrigt något bra om just detta tydligen allmänmänskliga behov i ”Louis Bonapartes adertonde Brumaire

Traditionen från alla döda släktled trycker som en mara på de levandes hjärna. Och just då dessa tycks vara i färd med att omforma sig själva och tingen, att skapa något som man hittills aldrig skådat, just i sådana revolutionära krisepoker besvär de ängsligt gångna tiders andar att komma till sin hjälp, lånar deras namn, kampparoller, kostymering för att i denna gamla ärevördiga förklädnad och med detta lånade språk uppföra de nya världshistoriska scenerna.

Lite tröst och trots allt

Ååh, nu behöver jag söka tröst i litteraturen igen.  The Stranglers: No more heroes

Whatever happened to all the heroes?
All the Shakespearoes?
They watched their Rome burn
Whatever happened to the heroes?
Whatever happened to the heroes?

No more heroes any more
No more heroes any more

Inga fler -ismer heller, tack. Låt oss bygga med legobitar istället.  Consequently I rejoice, having to construct something Upon which to rejoice. (T S Eliot: Ash Wednesday)

Jag fortsätter, så glatt jag nu kan, på mitt håll lika dåraktigt envist som förr. Garanterat icke-populistisk. Förhoppningsvis lite intressant.

Written by viktualiebroder

05 maj 2011 den 20:17

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Utan att kommentera på någon annan del av inlägget (än) – well played på länkplaceringen. 🙂

    Johanna Drott

    05 maj 2011 at 20:37

  2. Faktiskt kom jag på det efter jag skrivit att det skulle passa in där. No courtesy 😉

    viktualiebroder

    05 maj 2011 at 21:23

  3. Angående penga-motionen så är jag dramatiskt positiv till att system införs vid sidan om kontanter där anonymiteten behålls men rånrisken minskar.

    Typ som en tågbiljett-automat där du stoppar in anonyma kontanter men istället för att få en tågbiljett så får du ett plastkort laddat med pengar (som ett VISA-kort ungefär) och väljer en pinkod.

    Därefter kan du handla med kortet som du vill och fortsätta vara anonym, men om du blir rånad kan rånaren inte använda pengarna vilket minskar incitamentet för att råna över huvudtaget. Butikerna blir gladare för det blir färre kontanter hos dem.

    Man kan även tänka sig att man får en sjukt lång och krånglig ”PUK-kod” att ha på säkert ställe så att om man blir av med kortet så kan man gå till automaten igen och knappa in ”PUK-koden” och få ut kontanter igen.

    Det var en av anledningarna att jag röstade som jag gjorde i den motionen. Men visst håller jag med om att ”teknologisk katastrof” ser löjligt ut. 😀

    E-mannen

    06 maj 2011 at 09:24

  4. Jag sympatiserar med vad du skriver. Dock gläds jag över det helt oöverträffade medlemsmötet vars kvalité är över all förväntan och förmodligen det tuffaste som utspelar sig i det politiska Sverige idag (oavsett vad vi motionerar om).
    Det verkar som att vi har en politisk plattform som växer. Nästa medlemsmöte finns fler legobitar att välja mellan och ännu fler engagerade människor.
    Själv skrev jag förstås ingen motion själv så min egen insats var begränsad. Då måste man förlita sig på att de som skriver vill väl och har tänkt igenom sina motioner. Och har de inte det? Tja. Då fixar vi det i nästa möte.

    Kristofer Pettersson

    06 maj 2011 at 11:17

  5. #Kristofer
    Du har rätt. Det kommer fler möten.

    Tills dess skall jag (med hjälp) snickra på några legobitar.

    viktualiebroder

    06 maj 2011 at 17:51

  6. #E-mannen
    Jag har inget emot teknisk utveckling. Man måste bara tänka på att man för det mesta då också höjer fallhöjden (och risknivån).

    Det måste finnas en fall-back-mode/Plan B.

    viktualiebroder

    06 maj 2011 at 17:53

  7. Här var helt plötsligt något som verkar intressant för anonyma betalningar:
    http://gonte.se/blogg/foto/84-hur-blev-det-haer-reaktionellt-innehall

    E-mannen

    07 maj 2011 at 12:09

  8. Garanterat icke-populistisk är du. Och intressant är du Viktualiebroder. Fastän jag inte alltid förstår vad du talar om…så förstår jag att jag borde lära mer för att förstå. Kan du bli bättre?

    😉

    Gunnel Gomér

    07 maj 2011 at 18:26

  9. #Gunnel
    Ååh om jag kan bli bättre… Har jag tänkt ofta när jag sett kalvhjärtat dingla där på bloggkroken i Nätets blodiga slaktarbod.

    Nej, jag tror inte att jag kan bli bättre. Allt är bara känslor som trevar efter ord och lägger dem de hittar på rad efter varandra. Det fattas ord i raden (och det gör den svårbegriplig och ibland långsökt, jag vet) , och raden viker säkert av åt fel håll ibland också men… eftersom det är lättare att kritisera och förbättra det som redan finns, än det som inte finns, så får jag förtrösta på att någon annan kan göra något åt de där lösa trådarna.

    Får jag lov att slänga ut fler lösa trådar, eller måste jag tiga tills jag blivit bättre :-I ?

    viktualiebroder

    07 maj 2011 at 20:19

  10. #E-mannen
    Fast presentkort är väl en variant på kontanter, fast mera begränsat var man kan använda dem? Mindre stöldbegärliga är de väl inte, om nu det är problemet.

    viktualiebroder

    07 maj 2011 at 20:24

  11. Åh, jag lyckades visst låta dubbeltydig, fast jag inte var det.

    Du kan inte bli bättre broder. När du lyckas få andra att tänka efter, mig till exempel 🙂

    Detta soliga konstaterande från min sida ska du ta till dig och värma dig med när besvikelser kommer. Tig inte! Kasta mer trådar!

    Gunnel Gomér

    07 maj 2011 at 22:42

  12. […] komplexitet är inte det samma som framsteg. Share […]

  13. […] komplexitet är inte det samma som framsteg. Share […]


Lämna en kommentar