Viktualiebrodern

Varför SÄPO får signalspana och tikar slickar sig mellan bena

with 17 comments

Därför att de kan

Jag skrev en post en gång med den lätt ekivoka titeln ”Varför slickar sig en tik mellan benen?”. Den berörde frågan om varför SÄPO till slut skulle komma att få ta del av FRA:s underrättelsedata, trots alla löften och bedyranden om motsatsen innan FRA-lagen klubbades igenom.

Svaret på de bägge frågorna är nämligen detsamma: Därför att de kan.

Idag kan vi se i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Expressen att Riksdagens justitieutskott, med undantag av representanterna för Miljöpartiet och Vänsterpartiet beslutat att SÄPO skall få signalspana.

Det finns fler som kan tänkas vara intresserade av den insamlade datan. Så räkna med att fler tillgång till den.

Varför? Därför att de kan. Då är alla bedyranden och löften lika mycket värda som papperslappen undertecknad av the german chancellor herr Hitler,  Neville Chamberlain viftade med på trappan till flygplanet som tagit honom hem från Münchenkonferensen 1938. Peace in Europe in our time.

När det finns ett intresse och ingen motverkande kraft, då är tillståndet inte stabilt. Om marschen mot Övervakningssamhället inte får en politisk motkraft, kommer vi att hamna där.

Det är inte konspirationsteori eller foliehattande.  Utan elementär spelteori.

Written by viktualiebroder

27 januari 2011 den 20:49

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Väl formulerat!

    Du skrev: ”När det finns ett intresse och ingen motverkande kraft, då är tillståndet inte stabilt.”

    Därför att dom kan…det är Maktens svårbegripliga baksida. Vilken slags maktutövning det än handlar om. Feministiska analytiker hamnar till slut alltid just här.

    Det beror inte på ondska…utan på att det är så det blir…om inte motkrafter samlas. Organiserad kraft!

    Gunnel Gomér

    27 januari 2011 at 21:08

  2. Jag kan bara hålla med till 100 %. Att (S) med sin historia (IB-skandalen) gick med på detta är oförsvarligt i mina ögon. Högern förväntar jag mig ska vilja gräva i mitt privatliv men (S) borde ha lärt sig av sin historia.

    Martin Forsman

    27 januari 2011 at 21:13

  3. Viktualiebroder,

    Jag har en fråga, oförmögen att värdera IT-information som jag är…

    I dagens SvD läser jag en notis att Bahnhof beslutat att anonymisera alla sina kunder. Som internetleverantör blir Bahnhof därmed oförmögna att bistå t ex polisen med spårning.

    Det låter bra 🙂 Jag har själv Bahnhof och förklarar mig mycket nöjd som kund och medborgare. Dessutom ser jag här en klar konkurrensfördel på marknaden för Bahnhof. Fler bolag kanske följer efter?

    Men…vad ålägger lagstiftningen bolagen? Är detta verkligen lagligt? Hur länge till?

    Och en följd…jag är ansluten till ett lokalt kooperativ, ett stadsnät, som i sin tur köper tjänsten av Bahnhof. Ålägger lagstiftningen ekonomiska föreningar något annat än den ålägger (aktie)bolag?

    Gunnel Gomér

    27 januari 2011 at 21:14

  4. Det bättrar inte på opinionssiffrorna för S precis. Snarare kommer de att sjunka ännu mer. De borde genomföra en undersökning bland sina väljare för att se hur de ställer sig till mer övervakning. Resultatet kommer säkert att förvåna S!

    internetanvändandet är en generationsfråga. Många av de som sitter i riksdag och regering använder förmodligen inte internet. När det gäller datalagring är lagen väldigt luddigt skrivet. Inte ens operatörerna vet vad som ska gälla. Det visar vilka amatörer det är som tar fram lagförslag på IT-området. Det är dags att föryngra riksdagen nu!

    Niklas

    27 januari 2011 at 21:31

  5. […] som skriver om sveket: Mark Klamberg, Ett Otyg, Viktualiebrodern, Tioockendroppe, Ericas tillhåll, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, […]

  6. @Gunnel Gomér:
    ”Men…vad ålägger lagstiftningen bolagen? Är detta verkligen lagligt? Hur länge till?”

    Som jag har förstått det så följer Bahnhof det som sägs i lagförslaget som ska införliva datalagringsdirektivet i svensk lag; d.v.s. man kan göra kopplingen mellan ip-adress och ”person”, det man gör (grovt förenklat) är att man kopplar flera ”personer” till ett (eller flera) ip-adresser som sedan är synliga utåt, och därmed så gör man uppgifterna oanvänbara.
    Hur länge till denna typen av åtgärder är lagliga återstår att se, men personligen tror jag att det kommer bli mycket svårt att införa ett förbud.

    ”jag är ansluten till ett lokalt kooperativ, ett stadsnät, som i sin tur köper tjänsten av Bahnhof.”
    Nu kan jag vara ute på hal is; men som jag har förstått det så räknas inte kooperativet som tjänsteleverantör vilket Bahnhof gör och därmed försvinner lagringskravet.
    Även om kooperativet behöver lagra så kommer sannolikt uppgifterna att vara lika användbara som om man begärt dem från Bahnhof direkt eftersom Bahnhof anonymiserar trafiken mellan ”sitt” nät (där statsnätet ingår) och resten av internet.

    Martin a.k.a. NPC]Otyg

    27 januari 2011 at 23:13

  7. Tack Martin!

    Ursäkta min brist på IT-bildning, men…hypotetiskt…

    Om Bahnhof (enkelt uttryckt) twistar ihop ett antal personer (hur många?) på en enda IP-adress så kan de väl ändå genom lagen åläggas att lämna ut sin information om denna IP-adress?

    Frågan är…kan Bahnhof twista upp igen…om de vill? Eller omöjliggör de för sig själva också?

    Gunnel Gomér

    28 januari 2011 at 00:09

  8. […] Andra som bloggar om detta: Christian Engström, Mark Klamberg, Otyg, Tioockendroppe, MMK, Ericas, Viktualiebrodern […]

  9. @Gunnel Gomér: Lugna puckar, alltid glad om man kan hjälpa 🙂

    Det stämmer att Bahnhof måste lämna ut uppgifter om denna ip-adress, men som jag har tolkat det så kommer de i sämsta fall endast kunna säga ”Dessa tusen kunderna använde den ip-adressen vid detta tillfället”, men inte kunna avgöra vilken av dessa tusen kunderna som gjorde en viss (brottslig) sak just då.
    I bästa fall kan man inte ens göra kopplingen mellan den gemensamma ip-adressen utåt och vilka kunder som använde den vid en viss tidpunkt.

    Martin a.k.a. NPC]Otyg

    28 januari 2011 at 11:30

  10. […] som skriver: Pirat-Jonas, HAX, Christian Engström, Viktualiebrodern, Ett otygs funderingar och betraktelser, […]

  11. Det låter bra Martin 🙂

    Nu ser jag fram emot aktiebolagens kamp om kunder och marknadsandelar på temat ”Vi är Företaget som slår vakt om Medborgarrätten”

    Gunnel Gomér

    28 januari 2011 at 13:46

  12. Gunnel, jag ser att du fick svar. Jag är glad att din variant av feminism inte tog anstöt av min lilla liknelse.

    S har problem. Men jag är inte helt säker på att de förlorar på det här ställningstagandet. Tyvärr.

    viktualiebroder

    29 januari 2011 at 23:06

  13. […] Viktualiebrodern, Otyg, Engström, Alexandersson, Pirat-Jonas, Lindbäck, Troberg, PP-live, Troberg, Linander, […]

  14. […] Men ”skydd för den personliga integriteten” är värdelösa i sak. De är inget hinder för att inom något år, eller ännu fortare, ta ett ”naturligt” steg vidare. Som i frågan om SÄPO:s tillgång till FRA:s trafikdata. […]

  15. […] Först ”får” och sedan ”måste”. Därför att det inte finns någon politisk motkraft. […]

  16. […] Utan motkraft i form av opinion finns inga hinder för att fortsätta på samma väg. […]

  17. […] Jag skulle tvärtom i vanlig ordning vilja hävda, att själva existensen av data ändrar viljan att använda sig av den. Därför att datat kan användas. […]


Lämna en kommentar