Viktualiebrodern

Vad är ditt problem, Catullus?

with 10 comments

Varför lägger du dig inte ner och bara dör?

Jag är besviken över valresultatet. Besviken över resultatet för Piratpartiet och besviken över resultatet för egen del – tvivlar på att jag får mer än högst tio kryss, i hela landet.

Vi (och jag) hade förtjänat bättre. Men det har brustit i ro, tid, bildning och intellektuell kraft på att studera, formulera och föra ut politiken. Det går inte att krama blod ur en sten. Love it or leave it.

Men den kritiken tänkte jag suga lite på, för att kunna delta i valutvärderingen på ett konstruktivt sätt. Men helt utan att spotta ur mig känslorna går det inte. Jag lånar en dikt av den romerske poeten Catullus, för cirka 2000 år sedan, och gör om lite

Vad är ditt problem Catullus?

varför lägger du dig inte ner och bara dör?

När Ask eller Pehrson blir justitie

och ”säkerhet” statsreligion

Vad är ditt problem Catullus?

varför lägger du dig inte ner och bara dör?

(Quid est, Catulle? quid moraris emori?
sella in curuli struma Nonius sedet,
per consulatum peierat Vatinius:
quid est, Catulle? quid moraris emori?, engelsk översättning här)

Avklarat. Nu kommer en tid när jag måste ta tag i jobb, familj och hälsa vilket betyder låg aktivitet på den här bloggen. Men här kommer en lista på ämnen jag skulle vilja ta tag i i framtiden. Därför att de är viktiga.

1) Utpressning som brott. Detta är helt försummat i svensk debatt, men är den väsentliga delen av de kriminella möjligheter som Internet medger. Det är inte övervakningen i sig, utan de samhälleliga konsekvenser insamlandet av persondata kan få genom att möjliggöra påtryckningar på människor att göra sådant de inte själva vill som är problemet. Det är inte utövad kriminalitet på nätet, som mobbning eller faktiskt offentliggörande av sårande/skadande data, utan möjligheterna att hota med offentliggörande. På samma sätt som en smäll på käften skadar mindre än att bli hotad med smäll på käften om man inte gör som den som hotar vill. Mobben vill inskränka informationsfriheten, inte stävja möjligheterna till att hota med offentliggörande. Det anser jag vara en mycket skadlig, för att inte säga idiotisk utveckling. Men här krävs studier.

2) Patentsystemet och den encyklopediska visionen. Detta anser jag mycket viktigt. Men här krävs studier.

3) Utvecklingsstörda och lågbegåvade som sitter i fängelse. Kraven på att avskaffa rättspsyk. Min hypotes är, att vid sidan av stängningen av mentalsjukhusen, beror ökningen av lågbegåvade och störda personer av de som sitter i fängelse också på invandringen. En skillnad i promillestorlek på psykiska störningar mellan olika folkgrupper, ger stort utslag bland de som faktiskt utövar brott och hamnar bakom galler. Jag avvisar därför såväl den politkorrekta förklaringen om sociala faktorer och sd-förklaringen om kulturskillnader som ensamma förklaringar. Jag vill inte se någon ”släng-ut-dem”-retorik, utan en anpassning av Kriminalvården och rättspsyk till situationen. Saklighet, saklighet, saklighet. Gilla läget. Konstruktivitet. Humanitet. No more secrets. No more lies. No more secrets and lies! Men här krävs studier.

4) En genomgång av skillnader i synen på uppfinningshöjd i de europeiska och (US-)amerikanska patentsystemen. Inte för att jag (längre) är expert på patent, men här krävs upplysning. Och studier.

5) Droger. Droganvändning och drogpolitik. Å ena sidan i ljuset av den peak oil-framtid, med åtföljande ”dekomplexifiering” av samhället, som jag ser i kikaren. Och å andra sidan speglat i liberala idéer om individens frihet.

6) Tillämpningar av affordansbegreppet i många samhällsaspekter. Till exempel vill jag visa hur hög hastighet (som i höghastighetståg) av nödvändighet innebär en lägre affordans och en avhumanifiering av människan.

7) Tillämpning av redundans/långsiktighet/kommunikation för att hantera osäkerhet och otrygghet. Och hur komplicerade system/kvickfixar/övervakning skapar fler problem än de löser.

Detta är ämnen som jag direkt brinner för att ta tag i. Per default, eftersom jag ser en katastrofal brist på att andra gör det.

Men först en rejäl paus från allt detta. Inte för att det är rätt tillfälle att ta paus, utan därför att jag faktiskt inte kan ta tag i detta nu. I am done for.

Tack till de som faktiskt kryssat mig. Eftersom ni med all säkerhet är få, och jag inte känner er personligen, blir varendaste en desto mera värd och kär för mig.

Ed: Verkar bli elva kryss, 7 i Dalarna och en vardera i Gästrikland, Jönköping, Värmland och Västmanland. Vilket alltså härmed tacksamt erkännes.

We’ll meet again.

Written by viktualiebroder

20 september 2010 den 10:21

Publicerat i Piratpartiet, Riksdagsvalet

Tagged with

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tack för allt slit och alla briljanta inlägg och tankegångar och ser med stort intresse fram emot kommande alster. För upplysnings skull så ser jag dig som partiets främste tänkare. En klen tröst kanske men vill i varje fall få det sagt! Ser mycket gärna att du hamnar i någon slags aktiv roll inom PP framöver matchande det jag nyss nämnde.

    Vila, återhämtning, rekreation…och nya tag.

    Thomas Tvivlaren

    20 september 2010 at 10:52

  2. Tack.

    Vet inte om jag passar in någonstans.

    viktualiebroder

    20 september 2010 at 22:26

  3. Tack för ett mycket insiktsfullt valspurtsbloggande. Jag trodde aldrig att jag skulle få förmånen att rösta på någon som stod på värdegrund baserad på samma insikter som bygger min världsbild. Tack för det också.

    Och lycka till med fortsättningen. Även om du inte blev insugen i den centralpolitiska cyklonen så finns så oändligt mycket att uträtta. Inom och eller utom det politiska fordonet.

    Erik

    21 september 2010 at 06:56

  4. Tack!

    Det var nog första gången jag också hade förmånen att rösta på någon med samma värdegrund 😉

    Vi får se vad det blir framöver.

    viktualiebroder

    21 september 2010 at 10:58

  5. Kan du möjligen förklara lite hur du tänker med punkt 6 för någon som aldrig stött på begreppet tidigare?

    E-mannen

    21 september 2010 at 14:27

  6. Du får ursäkta om jag är lite trött. Jag har skrivit om affordans här. Har också länkat i texten nu.

    viktualiebroder

    21 september 2010 at 15:59

  7. Ok. Skummade länken om affordans och måste säga att det låter väldigt intressant och väldigt mycket som något PP borde kunna använda. Verkligen. Bra uppsnappat!

    E-mannen

    22 september 2010 at 01:21

  8. […] Julén, farmor Gun, Henrik Alexandersson, Anna Svensson, Jan-Olof Flink, herrarna på Livbåten, Viktualiebrodern, Satmaran, Henrik Sultan, Pippi i Pirat, Rick Falkvinge, Jan Lindgren, Christian Engström, Fredrik […]

  9. Ursäkta jag stör i vilan och återhämtningen men jag hittar inte ett av mina favoritinlägg, dvs det du skrev om avinstallation. Inte ens Google är min vän för stunden. 🙂

    Tipsar en annan klok person om dina många inlägg kring begreppet resiliens som jag tycker är läsvärda. Han har för övrigt också snuddat vid ämnet här:

    CS – År din programvara kometsäker?

    Thomas Tvivlaren

    27 september 2010 at 14:05

  10. Hej

    Vilan tar sin tid 😉

    Inlägget fick en så konstig rubrik. Men här är det

    https://viktualiebrodern.wordpress.com/2010/02/04/overvakningslagstiftning-ett-ansprakslost-forslag/

    viktualiebroder

    27 september 2010 at 14:35


Lämna en kommentar