Viktualiebrodern

Övervakningslagstiftning – ett anspråkslöst förslag

with 13 comments

Direkt föranlett av, men inte begränsat till, SWIFT-avtalet

När man installerar ett program, finns ofta, enligt god sed, också en möjlighet att i framtiden avinstallera programmet. Ibland finns till och med en fil – Uninstall bifogad i katalogen. Det är vettigt, alla program tar systemresurser och ibland behöver man städa och slimma sin trofasta lilla datamat.

När överheten inför övervakningsåtgärder, så byggs ofta hela system upp för detta. Hur informationen insamlas, till vem den går och hur den framtagna informationen analyseras och hanteras längre fram. Man skulle kunna säga att ett program installeras i samhällssystemet.

Jag menar att sådana installationer också borde åtföljas av en förbestämd plan för uninstall. Det är i grund och botten inte märkvärdigare än att exploateringsplaner av naturresurser måste åtföljas av en plan för hur platsen skall återställas igen, efter avslutad exploatering.

För kärnkraften krävs till och med en fondering av pengar för att bekosta rivning av uttjänta verk och för hantering av avfallet.

Något liknande finns inte för övervaknings- och kontrollagar. De införs med argument om något som händer nu, det vill säga skiljer sig från vad som hände förr, som gör att nya lagar och åtgärder måste till, men åtgärderna får för den skull vare sig något bäst-före-datum eller något datum för avveckling och ännu mindre finns det någon plan för en sådan avveckling. Och absolut inga medel avsatta för ändamålet.

På ekonomispråk kallas sådant för externalisering av kostnader. Nån annan får betala på ren svenska.

Resultatet blir att det fullständigt saknas ekonomiska incitament för att vara återhållsam med övervaknings- och kontrollåtgärder. Tvärtom undantas ofta sådant som hänger ihop med ”säkerhet”, ordinarie budgetgenomgångar och -kontroller.

Detta är rent flum. Som måste stoppas.

Jag föreslår därför, att alla lagförslag om övervaknings- och kontrollåtgärder måste få

Ett konkret angivet slutdatum

En Plan för avveckling, ett uninstall

Pengar avsatta och fonderade för en sådan avveckling

Se det som ett embryo till en motion i riksdagen, om jag nu skulle få förtroendet (ok, mindre sannolikt🙂 )

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

04 februari 2010 den 09:48

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Naivt att tro att när väl staten fått makt att den lämnar ifrån sig den.

    Mina far föräldrar och till viss del mina föräldrar sålde min och mina barns framtid så att staten kunde skapa ”välfärdssamhället”, detta kommer jag och mina barn barns barn få betala dyrt för.

    Marcus

    04 februari 2010 at 11:33

  2. Nja, den enda ”tro” jag skriver om är väl den att jag inte tror jag blir invald😉

    Skämt åsido, när det gäller staten så gäller tumregeln: Prepare for the worst and plan for the best!

    viktualiebroder

    04 februari 2010 at 12:40

  3. Naivt? Staten är vi, våra politiker går att byta ut och våra lagar kan ändras. Jag tycker det är dags att folk slutar att skylla ifrån sig på politiker, de skor sig själva precis som vem som helst. Vill man ha ett annat samhälle får man skapa sig ett själv. Ni har rösträtt, använd den!

    julesvinet

    04 februari 2010 at 12:43

  4. Uninstall? I katalogen? Vad kör du för stenåldersoperativ egentligen?🙂

    Jonas

    05 februari 2010 at 00:19

  5. Eeh, det var längesen jag körde windows öht. Har det hänt nåt?😉 Linux här🙂

    Din kommentar hamnade bland skräp – förstår inte varför. Beklagar att den fick vänta.

    viktualiebroder

    05 februari 2010 at 10:02

  6. 1000+ ord – Kärlek i Paris…

    Att de flesta integritetshot men även säkerhetslösningar kan kringgås vet de flesta av oss men det blir allt mer tydligt för undertecknad att detta inte är en långsiktigt hållbar och framkomlig väg. Sociogramanalys är ett konkret exempel pÅ..

  7. Thomas Tvivlaren

    23 februari 2010 at 00:42

  8. Asbra idé!

    Olofb

    23 februari 2010 at 11:21

  9. Tack! Värmer en vecka med bara jobb.

    viktualiebroder

    23 februari 2010 at 11:29

  10. […] Systemfelet består i, att övervakningsivrarna och språkvårdarna av Newspeak inte tvingas räkna på och betala för vad deras förslag kostar. Låt oss ändra på det! Ställ krav genom lagstftning på slutdatum, avvecklingsplan och fonderande av medel för avvecklingen som villkor för alla övervakningsåtgärder. Jag har skrivit om det här. […]

  11. […] att internalisera de kostnaderna genom att betala för sig, är en glädjande nyhet. Enligt min mening bör för övrigt alla nya övervakningsförslag åtföljas av ett slutdatum, en avvecklingsplan […]

  12. […] plan för avveckling samt medel för en avveckling fonderas från dag 1. Om detta har jag skrivit här. Detta är om inte annat en förutsättning för att vårt samhälle har så mycket […]

  13. […] Därför behövs en sådan lagstiftning. […]


Kommentera

