Viktualiebrodern

Piet Hein om negativa räntor

with one comment

Pengar är ett bekymmer, men bekymmer är sällan som pengar

Jag ser i Svenska Dagbladet att Konjunkturinstitutets generaldirektör Mats Dillén vill att Riksbanken skall sänka räntan till under noll, alltså att bankerna får betalt för att låna. Då kommer jag att tänka på en liten ”gruk” av Piet Hein som jag tillåter mig att översätta till svenska

Bekymmer löper

med en negativ ränta

de växer sig små

om man låter dem vänta

(original: Bekymringer traekker en negativ rente. De voxer sig små, hvis man ka la dem vente.)

Piet Heins egna illustration till gruken finns här.

Written by viktualiebroder

29 januari 2015 den 12:38

Publicerat i Presskommentarer

Tagged with , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Pengar är som ord ett bekymmer ifall de inte håller vad de lovar våra drömmar hoppas köpa. Numera köper ingen mina drömmar. De som inga ord har finner inget värde i att bara hoppas och de som tillräckligt har anser jag håller mina löften till ett för lågt pris. Allt är hopplöst sammansatt.

    Å min gud Mercurius varför har du övergivit mig för en sköka som Moneta?

    Mu lät verbalt som ordandets mytiska mening och meningen beskrevs som ordet logos. Dia logos blev Ordet till kött och köttet till mynt-o-logik.

    Var och en av de församlade väljer sin förtrolige som representant. Den mest förtroendevalde reser sig ur församlingen, går fram till estraden och vänder sig MOT var och en av hela skocken och talar sedan ut för sig om OSS och ALLA i FÖRSAMLINGEN:

    ”Enade VI stå söndrade VI falla”

    Representationsproblemet är ett bekymmer: Vem i hela fridens namn kan representera någon annan?
    Går det att undvika fascismen i någon mån då den svagaste länken i kedjan är VI = ”den mänskliga faktorn”?
    Handling är det omedvetet medvetna. Säg ”Demokrati” och det visar sig vara ett korporativt förband av kroppar VI teknokratiskt förvissade förknippar med robotar istället för ett band av fascistiska banditer.

    Fasces är ett band av risknippen att risa och rosa kroppen med i bastun, liksom ett ok på våra axlar liknande det VI som förbinder två dragdjur likt oxar att dra jämnt åt samma håll på de ord VI ärvde från Rommarikets beväpnade liktorer. Fascismen är ett ok = konjunktionen mellan individ OCH samhälle.

    Kunskap är som pengar, per definition, som det sagts, ”en övning i översättning, att tala sant är att säga, att något är något annat och bli trodd, då man gör det. I princip omöjligt, i praktiken ofrånkomligt. Den insiktsfulle respekterar paradoxer och förmår leva i flera världar utan att bli tokig. Maktens mynt har två sidor: tystnaden och dubbelbindningen.”

    Kom och köp min åsikt. Den ryker som vanligt likt en kokande kall tallrik konserverad gröt.

    Nils Ivar Tenmann

    29 januari 2015 at 21:19


Kommentera

