Viktualiebrodern

Snart kamerakrav för serveringstillstånd?

with 10 comments

”Kamerabrist” ett nyord i svenskan

I Sydsvenskan ser jag att polisen i Malmö reagerar över att övervakningskameror som tidigare fanns på en krog tagits bort i samband med ett ägarbyte.

Tidigare har de haft övervakningskameror som vi haft nytta av många gånger. De gamla ägarna har tagit bort kamerorna, vilket vi är förbryllade över, säger Mats Attin.

Som tipsaren i tråden på Piratpartiets forum skriver, så har alltså normaliseringen när det gäller kameraövervakning nu gått så långt, att bristen på kameraövervakning upplevs som onaturlig, ja rentav misstänkt, något som gör polisen ”förbryllad”.

”Kamerabrist”. Ett Newspeakord vi kommer att få se mera av.

Och vilken politiker blir först med den opportunistiska dumstruten att kräva kameraövervakning som villkor för serveringstillstånd? Och viten och böter för ”kamerabrist”?

Trygghetskamerans dag” avhålls den 25 april på Clarion hotell vid Slussen Skanstull i Stockholm. Under mottot: ”Trygghet är viktigt!”

Var beredd på utspel. Johan Pehrson kommer…

Written by viktualiebroder

13 mars 2012 den 07:19

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kameror ger en falsk trygghet

    Mikko

    13 mars 2012 at 10:08

  2. Bland själva föredragen verkar ju allt vara positivt inställt till kameraövervakning. I första debatten verkar bara en av de fem deltagarna kritiker, i andra bara en av fyra. Suck…

    calandrella

    13 mars 2012 at 10:23

  3. Ånyo ett tack för ”nyheternas” mer intressantare förmedling och riktigt skrattretande framställning. Du har visserligen som oftast inte tid (eller kanske lust) med mina försök till återgälld. Men du har ju heller inte, som de gamla drakarna kategoriserat och censurerat mig som spam, utan tvärtom välkomnat mig att fortsätta kommentera, varför jag med en länk till ”sociologerna” uppmanar dig att ta del av en annan, dig och andra pirater, kanske angelägen diskussion… och där jag på mitt vis tar pirater och oss sympatiserande andra i försvar, om än inte helt kritiklöst, ty, även ”blinda hönor värper” ett å annat ägg…

    sociologerna.se/2012/03/12/den-bevarande-hacktivismens-politiska-sociologi/#comment-505

    Nils Ivar Tenmann

    13 mars 2012 at 11:00

  4. #Mikko
    Just det.

    #Calandrella
    Titta på arrangörslistan. Väckelsemöte och predikan för syföreningen.

    #Nils-Ivar
    Jag är långsam, men jag brukar hålla ord. Och jag skall titta på vad du skrivit…🙂

    viktualiebroder

    13 mars 2012 at 22:16

  5. Trygghetskamerans dag…

    Jag trodde först det var en ironi, sen satir, sen en spoof.

    Men det verkar faktiskt vara sant, fastän det är ju för ”bra” för att vara sant. Fast det är sant. Vad skall man kalla sådant? Auto-satir?

    Mikael

    14 mars 2012 at 14:30

  6. #Nils-Ivar
    Det var en intressant artikel, och jag kan bara konstatera som artikelförfattaren i en kommentar att det är en falsk medvetenhet att tankar är fria för alla – allra minst Adornos, jag har inte läst honom. Ett öde han delar med ett trettiotal andra väsentliga böcker i bokhyllan, plus en mapp med ett tiotal böcker jag önskar förvärva, plus allt annat jag inte känner till. Allt kräver tid. Det finns en tumregel som säger att man måste ägna tiotusen timmar åt något för att bli bra på det – typexemplet är musik, men det gäller också för tekniken. Per område…

    Det här med elitism och synen på den ”vanlige användaren” som en svikare för att hon ställer upp på datainsamlande och på ”storebror vet bäst för dig”-förinställningar i operativsystem, ordbehandlare, webbläsare och andra program… ja jag vet inte vad jag skall säga… Om det sticker ut elitistiska spjut från denna blogg till exempel, så är det från en svag position, och dessa spjut har genomborrat mig själv förut, för att låna ett uttryck av Nils Ferlin. Det som ser ut som elitism som Bååth ser ner på (ur en elitistisk position som Adornoläsare?) skulle jag vilja kalla en verkligt upplevd sorg hos många som sett vad Internet en gång var och nu ser åt vilket håll det barkar. En intellektualisering av den sorgen, i den fåfänga tron att intellektuella argument skall åstadkomma mera mot en utveckling där uttryckt besvikelse och sorg enbart resulterat i spott och spe.

    Du skrev att ”…produktivkrafterna naturvetenskapligt och tekniskt utvecklar möjlighetsbetingelser”, ja men de faktiska aktörerna i den utvecklingen gör det ju för att de önskar just möjlighetsbetingelser. Då känner de sorg och svek när detta bara visar sig bara bli verklighet för ett fåtal en kort tid. ”summer of love” i San Franscisco 1967 förde många förhoppningar med sig som grusades, och alla tankar om Internet som zenbuddhism tidigt 90-talet kommer nu också på skam. Jag ser att sedan Google de senaste månaderna blivit allt mera scriptbaserade för att kunna samla in alltmer data, och individanpassar sina sökresultat, så har också flera tekniker besviket lämnat skeppet.

    Till slut skriver Bååth att Ubuntu är Linux i en mera lättanvänd version som inte skiljer sig för mycket från windows och mac/os. Det är en självmotsägelse – skulle windows vara lättanvänt? Snarare en enorm stressfaktor med sin strorebrors översittarattityd.

    Men nu har vi som vanligt hamnat långtifrån ämnet för ursprungsposten…

    viktualiebroder

    18 mars 2012 at 22:15

  7. #Mikael
    Det gäller att finna argument för att bekräfta det man redan bestämt sig för och vill. Självbedrägeriet försvinner inte för att utomstående uppfattar det som satir. Tyvärr.

    viktualiebroder

    18 mars 2012 at 22:54

  8. Ubuntu är ett vackert uttryck för det vackert mänskliga, mer mångtydigt än vad Linux översätter innebörden till i ord och (praktiskt vet jag inget om hur det funkar)…

    Sorgen delar jag med alla som vill dela den med sig…

    Det lilla mått av elitism jag kunde dela med Båth syftar för min del på somliga initiala positionsmarkeringar jag mött från blogkommenterande teknologer som likt oss alla andra mer eller mindre reflexreptilt ser en motsatt, lika fast oresonabel, ståndpunkt som de själva retoriskt lägger i dager… de har provocerats av en ”saklig” dumhet och är dumma tillbaks istället för att upplysa om att dumheten bottnar i en, enligt deras kunnande på området, osaklig grund… blottar jag min okunskap och vilja till att samtalandes kunskapa har jag för min del märkt att positionerandets provokationer lämnar rummet och samtalet börjar… med då får man inte låta sig själv provoceras till elaka dumheter… och det är inte så lätt alla gånger

    … förnuftsmässigt tycker jag, att jag har skäl nog för att inte ”försiktighetsprincipen” inför teknologiska system som inte står ut med ”den mänskliga faktorn” i drift och säkerhetsfunktionen… säger då en välutbildad teknolog i konkret ”sak”, att då utvecklar vi ett system som betjänar mänskliga ändamål som till sin inre funktion är självreglerande enligt ”naturlagarna” och på så vis oberoende ”den mänskliga faktorns” oberäknelighet… då tror jag att det är något fel i tänket från början i teknologens utbildning, då har denna gjort teknologen till omänsklig teknokrat i stället för männsklig teknolog… någonstans i förhållandet mellan teknologens sakkunskap och min tekniska okunskap möts våra olika förnuft i irrationalitens räddsla för vad den andre kan finna på att göra, i och för sig var och en, rationellt handlat utifrån sitt egna förnufts preferenser… och rädda människor är jag rädd för, även om även den människa som bara har sin räddsla som grund för sitt ”nej tack” till kärnernergiproduktion eller vapen har rätt att få sitt ord med i ”saken”…

    … den rädda människans närvaro, är ett faktum och att även ha henne med i laget är en demokratiskt värdering, varför det tekniska systemets teknologi i ”sak” förr eller senare involverar något så irrationellt som värderingar i ”saken”… det är en naturlag så god som vilken an… tycker jag…

    … jag undrar om vi kommer att får rösta om, att bygga nya modernare kärnkraftverk?

    … Båth talar sociologiska på Bourdieunskt elitistiskt vis motsägelsefullt i lite marxistiskt bogerlig mundering om ”vanliga användare” och ”elitära användare” på ett klassiskt dikomiskt ”vi/dom”-sätt… var han befinner sig själv i denna kategorisering har han i grund å botten ingen pejling på, ty ”sociologins” kunskapsproduktion är tekniskt sett inte någon väsenskild verksamhet… men ingenjörn han vet i alla fall att det är ting han har som objekt, mendans socialingenjörn tror att han håller på med någonting…

    … jag blev lite förvirrad av mitt citerade uttryck i din mening… syftningen får jag inte å stämma med vad jag skrev… eller vad jag minns jag menade, dvs jag förstår inte vad du menar…

    … jag syftade inte på det dystra ”faktum” att vissa kapitalbehov invaderar internet för att utnyttja dess möjlighetsbetingelser för sina intressen… (i den mån de inte samtidigt biter sig själva i svansen med tiden)
    och jag syftade heller inte på pirater i gemen, utan på typ ”fungerandemedier punkt se”, ”samarbetsdynamik.se”, ”forskarbyn.se” och ”helasverige.se”, ”Kraft&kultur.se”, m.m.

    Nils Ivar Tenmann

    19 mars 2012 at 12:43

  9. #Bengt Jag antar att ”Trygghetskamerans dag” inte är en produkt av självbedrägeri, utan av helt medveten marknadsföring. Den kanske syftar till att andra skall hamna i självbedrägeri. Har tänkt skriva en post om den, men ej kommit så långt. ”Trygghetskamerans dag” låter rätt komiskt.🙂

    Mikael

    20 mars 2012 at 15:01

  10. […] drygt ett år sedan förutspådde jag att kameraövervakning skulle komma att bli ett villkor för krogar att få serveringstillstånd, […]


Kommentera

