Viktualiebrodern

Francis Bacon möter den psykologiska forskningen

leave a comment »

Grupparbete och ”intelligens”

I marginalen har jag som motto för värdet av att läsa ett citat av Francis Bacon, Reading maketh a full man, conference a ready man and writing an exact man.

Utan att kunna hävda att jag är en så ”full” man att jag faktiskt läst Bacon, sympatiserar jag (förstås) ändå med hans ideal om Fri Kunskap och Upplysning, som han var runt hundra år före sin tid med.

Nu ser jag på svt att den psykologiska forskningen kommit fram till att samtal i grupp minskar individernas intelligens. Olika för olika personer allt eftersom känsligheten för ”social feedback” varierar.

Men jag tror att Bacon hade rätt – det är inte för att bli vare sig en ”full man” eller en ”exact man” som ”conference” är nödvändigt. Utan för att kunna göra prioriteringar, kunna sortera bort det som är mindre viktigt. Att bli en ”ready man”, redo för handling.

Det är också den förklaring som ges på wikianswers till citatet.

Conferring with another person hones (hones = slipar) all that information, helps a person to prioritise the massive amount of information so that it can be useful

Och så finns det förstås andra skäl till att arbeta i grupp som hänger ihop med den mänskliga naturen och gör att det kan vara betydligt trevligare…

Men undersökningen är också ett litet stöd för min övertygelse, att vi i politiska sammanhang måste göra oss mera autistiska än vi egentligen är, mindre känsliga för provokationer och ”beten” och mera sakliga (än vi egentligen är).

Det blir en bättre ”conference” av det.

Written by viktualiebroder

28 februari 2012 den 15:53

Publicerat i 1

Tagged with , ,

Kommentera

