Viktualiebrodern

Människor som kollin

leave a comment »

Hur järnvägens konkurrensfördelar byggts bort, eller hotas

Dagens Nyheter skriver idag om forskning utförd av Rebecca Forsberg, där tågbagage pekas ut som en säkerhetsrisk.

Artikeln beskriver hur löst packat bagage kan flyga omkring och skada människor vid häftiga inbromsningar. Något som förstås blivit allvarligare i samband med att hastigheterna ökat på tågen.

Men artikeln nämner inte en viktig orsak till att bagagemängden ökat parallellt med att tåghastigheterna gjort det: Resgodspolleteringen försvann.

Istället förs resonemanget i artikeln in på ännu mera av kompartmentalisering, fysiska åtskillnader mellan bagageutrymmen och passagerare, som på flyget. Och så ifrågasätts passagerarnas fria rörlighet

Sedan är det ett problem att passagerare vid en kollision eller urspårning inte sitter kvar på sina platser.

Men då är man inne på att ytterligare försämra de komfortmässiga fördelarna med tåg – just att man kan röra sig fritt.

Med resgodspolleteringen försvann den fördelen för järnvägen att man kunde ta med sig mera bagage än man kunde bära just då – kanske rentav gå ombord med enbart handbagage.

Med de nyare bistrovagnarna, enligt principen ”to-go”,  försvann möjligheten att få  sitta vid ett riktigt bord, och med stolar med ryggstöd anpassade för alla sorters ryggar. (Så kallat ”flödesanpassade” bistrovagnar”. Vilket är nyspråk för att det inte finns någonstans att sitta) Bistrovagnar som i X3000 tydligen har vissa  tekniska problem, men då gäller det

Detaljer som resenärerna inte märker men som ändå är tekniska fel.

Nej, den som vill sitta ner vid ett bord under tågfärden hänvisas till det privata, väsentligt dyrare, alternativetBlå Tåget”, som också enbart trafikerar Stockholm – Göteborg.

Om nu passagerare skall spännas fast vid färd försvinner den frihetskvaliteten att röra sig under färd som järnvägen också hade relativt alla andra trafikslag. Då erbjuds förstås större möjligheter att exponera passagerarna för inkomstbringande reklam under resan…

Med indragningarna i nattrafiken och komfortförsämringen genom doseringsanpassningen av rälsen till X2000 försämrades den konkurrensfördelen för järnvägen att kunna komma fram till destinationen, utsövd och utan att ha förlorat någon tid. Med goda tidsmarginaler, så att normala vinterförseningar på någon timme lätt kunde absorberas och knappt märktes ens. Nu ställs tågen in istället.

Järnvägen vill konkurrera med flyget om restiden och tar efter dess säkerhetstänkande, ofrihet, bagagebegränsningar och låga komfort. Det vill konkurrera med bussarna om driftsäkerhet, men  tar efter deras ofrihet och likaså låga komfort. Det är förlorade strider. Det enda som kommer ut av det är alltså flygets och bussarnas stora nackdelar när det gäller människans värdighet i säkerhetshysterins tid. Redan 2002 ifrågasattes passagerarnas bagage, men då uttalat utifrån ett annat ”säkerhets-” perspektiv – det om terrordåd

– Bagaget är vårt stora problem. Om det kommer ett hot kommer vi att kräva att allt bagage kan kopplas till kunden. Det ska inte gå att ställa väskor var som helst på tåget. (Jan Persson, dåvarande säkerhetschef på SJ)

Vi fick personliga biljetter. Snart har vi alltså fastspända passagerare.

Varför då inte rakt av prova kanonkuletåget, enligt ett gammalt brittiskt patent (GB 364230)? Passagerarna spänns fast som på Gröna Lund, och sedan rullar tåget som en kula längs rälsen. går det fort… Men ingen skulle vilja åka det tåget… Ladislaus Horatius – kom tillbaka, allt är förlåtet! Dra i nödbromsen, vi vill hoppa av.

Ed: Eric Erfors skriver bra i Expressen och beskriver ett scenario över hur lätt ett lagförslag om obligatoriska säkerhetsbälten på tåg skulle kunna få gehör.

Ännu finns det ingen kraftfull politisk opinion för en lag om säkerhetsbälten på tåg, inklusive böter för den som står vid fönstren och njuter av det snötäckta landskapet utanför. Det torde dock bara vara en tidsfråga. Efterfrågan finns hos trygghetstörstande delar av befolkningen och politiker tenderar att vilja ta ”krafttag” mot vad som upplevs som allvarliga säkerhetsproblem. Efter nästa större tågolycka kommer kraven på tågbälteslag att öka.

Och hur vansinnigt det skulle vara. Enligt en brittisk undersökning han refererar till skulle åtta dödsfall krävas för varje liv det skulle rädda.

Written by viktualiebroder

12 januari 2012 den 17:43

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s