Viktualiebrodern

Vaföw skulle det bli kwig?

with 6 comments

MSB, Svante Nordin, Ingmar Bergman och Wilhelm Agrell

Det finns en scen i Ingmar Bergmans film Sommarnattens leende där advokaten Fredrik Egerman, spelad av Gunnar Björnstrand, ertappas (helt oskyldig) i en penibel situation endast iförd nattskjorta hemma hos skådespelerskan Desirée Armfeldt, spelad av Eva Dahlbeck, av Desirées älskare ryttmästare (motsvarande kapten) greve Carl Magnus Malcolm, spelad av Jarl Kulle. I en kort dialog ställs den militära och högadliga rättframheten mot advokatens mera listiga formuleringar (ca 8.30 in i klippet)

(greve Malcom): Jag ansew att Ew ywkeskåw äw en sowts pawasitew på samhället!

(advokat Egerman): Jag måste uttrycka min beundran för Er militära uppriktighet.(lång paus)  Apropå det, blir det krig?

(greve Malcolm): (skrattar till): Va-aföw skulle det bli kwig?

(advokat Egerman): Ja. Det undrar jag med.

Jag tänker på denna scen, när jag ser i Dagens Nyheter  en artikel om de hot som Myndigheten för SamhällsBeredskap, MSB, räknar upp som de som skulle påverka vårt samhälle mest i negativ riktning. Krig finns inte med bland dem. (Bloggrannar uppmärksammade rapporten från MSB redan för tre veckor sedan).

I samma tidning återfinns som av en slump också en intervju med filosofen Svante Nordin, som direkt i rubriken slår an tonen: Professorn varnar för våldet.

Jag måste hålla med Nordin. Det är väldigt svårt att förstå hur en värld som de närmaste åren går in i en möjlig resurskris, med av i så fall med nödvändighet en krympande ekonomi, och gör det med att baxa ett skuldberg framför sig – hur den världen skall kunna undgå våldet, också det institutionaliserade våldet i form av krig. När krubban är tom, bits hästarna. Först kommer käket, sedan moralen.

Wilhelm Agrell skrev i efterordet till sin bok om det svenska försvarets nedläggning Fredens illusioner – Det svenska försvarets nedgång och fall 1988-2009. Aldrig mera krig?????

Fredens lockelser är och förblir stora, och under perioder av medvind kan de utvecklas till kraftfulla filter som förmår utestänga eller finna andra förklaringar på varningssignaler. Allt detta är djupt mänskligt; vi ser det vi vill se och ju mer vi vant oss vid en normalisering, desto svårare är det att mitt i denna bild upptäcka konturerna av något annat.

Inte bara djupt mänskligt, också hobbitar tänker så

…and there in that pleasant corner of the world they plied their well-ordered business of living, and they heeded less and less the world outside where dark things moved, until they came to think that peace and plenty were the rule in Middle-earth and the right of all sensible folk. 

——————

They were, in fact, sheltered, but they had ceased to remember it. (J. R. R. Tolkien: The Lord of the rings, prologue)

Jag menar att såväl advokater som militärer är nödvändigt onda ting. Men det skall vara advokater som inte tillåts drivas av snöd vinning,  utan arbetar för att se rättvisa skipas. Och det skall vara militärer som inte lockas av äventyr i avlägsna länder, utan kan tänka sig att i ett undantagsläge använda våld för att försvara friheten där de bor och är hemma.

Written by viktualiebroder

30 december 2011 den 11:11

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Är skillnaden mellan en krigare och en försvarare så stor som vi vill önska oss Viktualiebroder?

    Gunnel Gomér

    30 december 2011 at 18:13

  2. Jag skrev om samma ämne idag. Vilka framtida hot mot Sverige? http://www.hesperus.nu/?p=1163

    Rickard

    30 december 2011 at 19:11

  3. #Gunnel
    Jag tror jag förstår din fråga. Men skulle vi ha råd i ett ”skarpt läge” att vara så nogräknade?

    Det är problemen med freden efteråt som gör att man inte skall starta något krig själv, utan bara hålla möjligheten öppen att försvara sig. Att också de som försvarar sig tar psykisk skada är nog otvivelaktigt. Men försvarare får ändå mindre psykiska problem i efterhand, tror jag mig ha sett någonstans.

    Ja inte alla krigare eller försvarare får tillfälle att få psykiska problem.

    viktualiebroder

    30 december 2011 at 19:29

  4. #Rickard
    Jag ser att du förespråkar medlemsskap i Svenskarnas parti… Det gör ju inte jag, kan man säga.

    Men din kommentar får stå kvar.

    viktualiebroder

    30 december 2011 at 19:35

  5. ”Men skulle vi ha råd i ett ”skarpt läge” att vara så nogräknade? ”

    Nä broder, det har ingen i skarpt läge. Vår uppgift är nog att manövrera så att skarpa lägen inte uppstår. Hur man nu gör?

    Jag föreställer mig att ett framtida krig har så gigantisk förstörelsepotential att ”försvar” måste byggas på annat sätt än traditionellt militärt gränsförsvar. Suddiga tankar om en folkarmé, alla medborgare utbildade för att i sin lilla bit av helheten (på jobbet, på hemorten) se till att en ockupation blir så resurskrävande omöjlig att det inte ”lönar sig”. Med icke-våldsmedel.

    Jag tror att framtidens hot för vårt land kommer inifrån, inte utifrån. Att det är där det skarpa läget kan uppstå, alltså inbördeskrig.

    §§§

    Ahhh…Gott Nytt År Viktualiebroder🙂 Med ett citat ur en julklappsbok, som säger något om meningen med att leva i vår värld.

    …Att älska. Att bli älskad. Att aldrig glömma sin egen obetydlighet. Att aldrig vänja sig vid det ofattbara våldet och de vulgärt skilda villkoren i livet omkring en. Att söka glädjen på de sorgligaste ställen. Att följa skönheten till dess hemligaste tillhåll. Att aldrig förenkla det som är komplicerat eller komplicera det som är enkelt.

    Att respektera styrka, aldrig makt.”

    (Arhundhati Roy ur Den oändliga rättvisans matematik. Ordfronts förlag 2003)

    Gunnel Gomér

    31 december 2011 at 00:53

  6. Gott Nytt År för dig också, Gunnel. Och alla andra som kommer in här ibland.

    Får se om jag lyckas trappa ner lite under 2012, som jag borde, eller om ”attitydinkontinensen” består…

    viktualiebroder

    31 december 2011 at 17:24


Kommentera

