Viktualiebrodern

Styrka på trafikljus efter kontrastbehov

with 2 comments

En intressant riksdagsmotion

Jag skrev en gång en post där jag ifrågasatte starkare utomhusbelysning som en generell lösning på upplevd otrygghet i stadsmiljö. Ett okritiskt uppskruvande av lysknappen innebär nämligen också mer negativa effekter av de då uppkommande ljusföroreningarna.

Nu ser jag att miljöpartisterna Bodil Ceballos och Tina Ehn skrivit en riksdagsmotion, 2011/12:T264, där de med utgångspunkt i forskning av en spansk professor vid namn Hugo D. Godoy Azar föreslår att ljusstyrkan hos trafikljus anpassas till omgivningen, så att kontrasten blir ”lagom” för att uppmärksamma signalerna, men varken är större eller mindre. På natten kan ljusstyrkan vara lägre än på dagen, för samma uppmärksamhetsgrad, och det med mindre risk att bli bländad och med en lägre energianvändning som följd.

Jag tycker mycket om den här motionen. För det första har motionärerna bemödat sig om att grunda sitt förslag i forskning, som de hänvisar till med källa (dock ej med länkar, till exempel den här artikeln). Vilket vad jag har sett när jag skannat av motionsfloden i all hast är en ovanlighet. Men ändå skrivit en motion som är läslig och inte orimligt lång.

För det andra därför att de, efter de inledande obligatoriska politkorrekta hänvisningarna till klimatfrågan (jag är ingen klimatskeptiker, men känner igen icke-autentiska idéer när jag ser dem), också nämner problemet med ljusföroreningar. Något som ligger mig varmt om hjärtat, eftersom jag tror att det är en liten, men viktig, del av att vara människa att ha en relation till stjärnhimlen. Det ger ett perspektiv åt tillvaron som många saknar i den urbana livsmiljön. Som i Erik Lindorms tänkvärda diktrader

Det är en vanlig vardagskväll

och livets ton är vardagsgäll.

Varför är jag så ångestfull?

Det är för människornas skull.

Hur slappt de födas, lojt de dö

och stå vid usla brunnar kö,

fast vintergatans vita släp

högt tindrar över jordens skräp.

Jag tror att många idag aldrig sett vintergatan. Eller om de gjort det, inte vetat om det.

Ifjor skrev Karl Sigfrid en motion,  2010/11:K326, där han ville begränsa antalet motioner som en riksdagsledamot skulle få lämna in, med bland annat argumentet att enbart en halv procent av alla motioner bifölls, resten försvann i ett svart hål. Nu sympatiserar jag inte med den motionen, men jag hoppas innerligt att Ceballos och Ehns motion är en av dessa halvprocentare.

Till slut skall bara konstateras att Godoy Azar inte var först med denna idé. Vad jag kan se sökte Karl-Heinz Sturm och Willi Weber redan den 31 maj 1974 patent på ett liknande system i Tyskland med publiceringsnummer DE 2426382. Och den 16 maj 1980 söktes ett patent i det gamla DDR på en liknande anordning, DD150961. Också den senare FR 2630845 behandlar samma sak.

Men goda idéer kommer ofta från olika håll oberoende av varandra.

Written by viktualiebroder

27 oktober 2011 den 12:20

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] har skrivit om en annan motion här. Share […]

  2. […] poster där jag kommenterar riksdagsmotioner här och […]


Kommentera

