Viktualiebrodern

På alla SJ-biljetter står Jan Forsberg

with 4 comments

Bokslut efter nio år som VD

När Jan Forsberg tillträdde som VD för SJ 2002 var en av hans första åtgärder att arbeta för att biljetterna skulle vara personliga. Det ursprungligen angivna skälet var förstås ”säkerhet”.

Han vill bland annat att vi ska se över möjligheten att ha tillgång till samtliga passagerares namn, ungefär som det är på flyget och på färjorna. Det skulle till exempel underlätta identifieringen vid
räddningsarbetet, men kanske i någon mån avskräcka terrorister, säger Jan Persson.

Det tog några år innan slumpen presenterade ett för opinionen mera gångbart svepskäl för en sådan åtgärd – andrahandsmarknaden med biljetter, den så kallade ”svartabörshandeln”.

Forsberg var alltså främst lyckosam med en åtgärd som inte det allra minsta påverkat vare sig användbarheten hos tågen eller SJ:s ekonomiska resultat.

Det blir också det man minns av hans VD-gärning när han nu slutar. Vilket namn du vill på biljetten, men det står alltid Jan Forsberg.

Vad skall man då säga om chefer som genomför för verksamheten meningslösa, men synliga och varaktiga,  åtgärder?

Jag skall inte skriva vad jag tror om Jan Forsbergs karaktär, av risk att råka ut för ett ärekränkningsmål. Men det faktum att han nu också skamlöst tar emot ett rundligt avgångsvederlag talar också starkt för vissa anomalier  i frontalloben. Fallskärmar är för övrigt generellt ett tämligen osvikligt tecken på att något felar hos personen ifråga.

Resultatet av att enskilda personer för sin egen vinning och skamlösa ”ära” inför den typen av övervakningsåtgärder som en registrering av alla tågresor innebär, blir ett ytterligare steg på vägen mot övervakningssamhället. Ett totalitärt, fattigt samhälle.

För SJ har Jan Forsbergs gärning också visat sig genom mindre slack, mindre marginaler och större press på enskilda befattningshavare långt ner i hierarkin (tågvärdar) att fatta obehagliga beslut, vilket vi sett i ett antal tidningsrubriker om barn som avvisats från tåget i ingenmansland. Kålhuvuden ruttnar från toppen, men det patologiska chefsskapet finner sin väg neråt.

Varje sådant steg mot Övervakningssamhället är obetydligt, men de är i praktiken omöjliga att ta tillbaka. Jan Forsberg kan ha checkat ut från SJ, men hans ande finns kvar. You can checkout any time you like, but you can never leave. Det är också ett skäl till att sådana här ”säkerhets”åtgärder är populära hos egotiska chefer – de är i princip irreversibla och deras gärning lever kvar på ett sätt som långsiktigt konstruktiva och hållbara åtgärder aldrig skulle lett till.

Jag tror att SJ:s personliga biljetter redan nu strider mot Järnvägsförordningen, 1985:200. Om inte borde lagar och förordningar ändras på politisk väg.

Nästa val till den lagstiftande församlingen, Riksdagen, är 2014. Stay tuned. Den feta damen har inte sjungit än.

Written by viktualiebroder

28 september 2011 den 10:03

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du behöver inte oroa dig för lagändringar innan 2014. PNR-förslagen duggar tätt här nere, och det ska strax införas nationella (övervaknings)myndigheter för passagerardata.

    Smågrus sparkas undan för att få mera glid på det sluttande planet http://papersplease.org/wp/2011/09/27/more-us-lies-to-the-european-parliament

    Erik Josefsson

    28 september 2011 at 10:12

  2. Ett litet citat ut bloggpostningen ovan:

    ”DHS wants PNR data in order to use it to decide who to allow to travel, and who not to allow to travel. Those decisions are based in whole or in part of PNR data obtained from the EU. And those no-fly decisions affect the fundamental right to freedom of movement, which is protected by both international and European law.”

    Dom häringa nationella DHS-avdelningarna kommer antagligen att få liknande uppgifter.

    Erik Josefsson

    28 september 2011 at 10:15

  3. Jahaja, ännu ett raison d’être för EU som försvinner.

    Fred: Gemensamma krig i främmande länder och snart militärkupp i Grekland.

    Gemensam valuta: Ähum, Ikaros flög visst lite väl nära solen tror jag

    Fri rörlighet: Alla är lika, men några är mer lika än andra

    Just i Europa med sådana erfarenheter av hur utopier med absoluta anspråk i en ofullkomlig värld leder till katastrof är alltså ett nytt sådant projekt sjösatt. Med samma patologiska utveckling.

    Men enligt Marx upprepar sig historien andra gången som fars. Låt oss hoppas att EU:s väg blir farsartad då.

    viktualiebroder

    28 september 2011 at 10:25

  4. Allt är dock inte nattsvart och jag har själv upplevt en utveckling mot det bättre. I somras flög jag till Spanien med flygbyte utomlands och reste både dit och hem utan att visa några andra papper än biljetten. Till saken hör då förstås att jag endast hade handbagage.

    Sedan den 29 april 2010 är det inte längre ett krav att resenärer ska visa legitimation vid ombordstigningen till ett flygplan inom schengen-området. Men så vitt jag vet krävs fortfarande identitetspapper vid inrikes tågresa i sverige..

    steelneck

    28 september 2011 at 12:39


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s