Viktualiebrodern

Svenska Dagbladet – medverkan till olovlig underrättelseverksamhet?

with 3 comments

Disqus lyder under amerikansk lag

Allt fler tidningar världen över går över till förregistrering av kommentatorer enligt Svenska Dagbladet. SvD själva använder sig till exempel av Disqus, ett USA-baserat företag, för att administrera sina kommentarsfält. Aftonbladet kräver till och med Facebook-konto för att kunna kommentera hos dem.

Men Disqus lyder under amerikansk lag. Det innebär att en domstol kan begära ut användaruppgifter på samma sätt som Twitter råkade ut för för en tid sedan. Man kan för övrigt förutsätta att alla användaruppgifter redan i hemlighet finns tillgängliga för NSA, National Security Agency.

Jag tror att man måste se denna trend att underkasta opinionsyttringar i Sverige amerikansk lag som en form av phishing, men inte av kontouppgifter utan av åsikter som registreras. Som en form av olovlig underrättelseverksamhet från USA:s sida syftande till en kartläggning av personers åsikter, bland annat i Sverige.

När andra staters underrättelsetjänster samlat in data om personer i Sverige har det rört sig om ett brott mot Brottsbalken kapitel 19, § 10, andra stycket

För olovlig underrättelseverksamhet skall ock dömas, om någon, med uppsåt att gå främmande makt tillhanda, här i riket hemligen eller med användande av svikliga medel antingen bedriver verksamhet för anskaffande av uppgifter om annans personliga förhållande eller till dylik verksamhet lämnar medverkan som ej är allenast tillfällig.

Men lämnar inte Svenska Dagbladet och andra tidningar som använder Disqus just medverkan till anskaffande av uppgifter om annans personliga förhållande? Med användande av svikliga medel?

Alla är lika inför lagen, men några är mer lika än andra.

Det pågår för övrigt en utredning om ”förstärkt skydd mot främmande makts underrättelseverksamhet”. ”Förstärkt skydd” torde där vara nyspråk för att ”reglera en tidigare oreglerad verksamhet”. Åtminstone kan man tolka formuleringarna i direktivet (2010:35) så.

En given utgångspunkt när det gäller eventuellt behov av en straffrättslig reglering är att den underrättelseverksamhet som av andra stater bedrivs legitimt eller som öppet deklarerats för svenska myndigheter inte skall påverkas.

Tänk själv.

Written by viktualiebroder

07 september 2011 den 13:15

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej Broder, lär mig något är du snäll…

    På nätet loggar jag in via Facebook i mitt riktiga namn sedan i september förra året. Inne i Facebook finns nästan bara mitt privata liv, vänner. Disqus & Twitter använder jag inte. På Newsmill loggar jag in via deras eget system med ett lösenord, unikt för Newsmill.

    Hur ska en inkompetent IT- människa – som jag och andra är – tänka & göra för att i möjligaste mån skydda sig? Både från storföretagens kapning av mitt liv och mot stalkers?

    Gunnel Gomér

    07 september 2011 at 13:40

  2. Oj, 2010:35 är intressant när man tänker efter, mycket intressant med tanke på vår IT-användning. Tänk bara på hur våra storföretag lagt stora delar av sin kommunikation på entreprenad, eller hur både stat och företag använder program där ingen har möjlighete att kontrollera källkoden. Både riksdag och regering står troligen vidöppen genom denna prekära detalj. Branvägger säger då någon, jo tjenare, de är troligen precis lika slutna och låter sig icke kontrolleras huruvida de inte innehåller bakdörrar. Eller se hur allt från tidningar, företag och hela kommuner lägger spamtvätt hos utländska företag. Det här är inte precis raketforskning, vilket då torde betyda att den där utredningen har en annan agenda, dess slutsatser kommer att tala om vilken. Dock hyser jag ett visst förtroende för Anne Ramberg som ingår i sammansättningen. Jag blir faktiskt väldigt nyfiken på själva bakrunden till 2010:35, något som faktiskt inte klargörs, bakrunden till att sådana här utredningar tillsätts brukar ju bestå av något oönskat faktiskt som inträffat, med en vidhängd önskan till utredaren mellan raderna om hur man skall komma till rätta med det, alltså närmast en beställning. Kort sagt, jag blir inte klok på vad som beställts..

    @Gunnel Gomér: Ang. Facebook m.m. som inte ens fanns för inte så länge sedan – det är döda fiskar som flyter medströms – Faktiskt, man behöver inte ens ha en mobiltelefon. Din fråga uppvisar bara din egen svaghet inför det sociala grupptrycket, vilket är precis vad dessa företag utnyttjar när de gör allt det där du själv uttrycker en önskan om att skydda dig ifrån. Get social media for the price of getting spying (on you) for free, det är konceptet. Var stark istället Gunnel.

    steelneck

    08 september 2011 at 02:03

  3. Vad gäller mobiltelefon är jag rå-stark, en fighter av klass 🙂
    Alltså, jag vägrar ha någon sedan tio år. Men fram till 2001 släpade jag på två – en jobbmobil, en privat. Sedan insåg jag att mitt liv var mitt och att jag starkt ogillade att alltid vara nåbar.

    På nätet har jag hittills bara beträtt de bekväma allfartsvägarna, gjort som man har sagt år mig. Det beror på att jag inte begriper vad jag ska göra annars. Anpasslighetens grund – brist på kunskap gör dig maktlös.

    Hjääääälp!

    Gunnel Gomér

    11 september 2011 at 21:12


Kommentera

