Viktualiebrodern

Trängselskatt eller inpasseringsregistrering?

with 9 comments

Om tjänstemäns känslighet för hur lagen ”bör” tolkas

I Dagens Nyheter idag säger Daniel Granqvist, jurist på Transportstyrelsen

Trängsel­skatten infördes för att ta ut skatt, inte för att registrera var skattebetalarna befinner sig

Det har han fått om bakfoten. Det har varit min övertygelse från början att trängsel var ett sekundärt svepskäl enligt Mary Poppinsprincipen ”with a spoonful of sugar the medicine goes down”, och att det egentliga skälet var en registrering av alla fordon till och från Stockholm. Annars hade ett annat, billigare och mindre tekniskt komplicerat, system valts.

Om nu anledningarna gått in i varandra, så får man ändå se teknikvalet som en medveten framtidssäkring av systemet. It’s not a bug, it’s a feature…

Att Daniel Granqvist (för övrigt riksdagskandidat för (m) i valet 2010) inte förstår (eller vill förstå) de ”straffprocessuella tvångsmedlens supremati” lär inte främja hans karriär. Cecilia Schelin Seidegård som var känsligare för överhetens outsagda intentioner, och därför i strid mot lagen lämnade ut Mijailovićs PKU-prov när åklagaren så begärde, belönades efteråt med den tämligen behagliga reträttposten som landshövding på Gotland.

Daniel Granqvist verkar alltså inte vara lika ”socialt kompetent”, ha samma känsla för outsagda men förväntade krav uppifrån, som Cecilia Schelin Seidegård. Det hedrar honom. Inte minst därför att hans möjligheter att någon gång bli landshövding eller generaldirektör därmed torde vara obefintliga.

Regeringen skall nu avgöra frågan. Ja inte Daniel Granqvists framtid i första hand, utom om de straffprocessuella tvångsmedlens supremati verkligen skall få genomslag i det här fallet.

Men oberoende av vad de kommer fram till den här gången, kommer data från kamerorna att användas förr eller senare, därför att det går.

Denna centrala tillgång till stora datamängder kommer att förändra vårt samhällsskick i negativ riktning. En förändrad miljö i toppen på samhällspyramiden ger en förändring i vilka mänskliga genotyper som tar sig dit och håller sig kvar. Men det skall jag inte tjata om ännu en gång.

Written by viktualiebroder

20 juli 2011 den 09:32

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jo! Tjata mera!!

    Erik Josefsson

    20 juli 2011 at 09:38

  2. Jag måste studera mer först🙂

    Ed: Den här bloggposten blev abuse-anmäld på Twingly och länken togs bort från artikeln. Av vilket skäl kan man undra.

    viktualiebroder

    20 juli 2011 at 09:53

  3. Skillnaden är att att alla, åtminstone på pappret, har möjlighet att arbeta sig in i, eller starta ett eget företag som har potential att bli stort. Även jag, utan något släktskap att luta mig mot, har faktiskt möjlighet att bli VD i Toytoa eller ABB, om jag skulle anses vara till mest gagn för företaget. Vad gäller den högsta positionen inom den juridiska personen staten, dvs statschef, har jag inte ens en teoretisk chans. Det är där skillnaden ligger. Att möjligheten, hur liten den än må vara, ska finnas där för alla.

    Tack för ordet.
    /Peter Magnusson

    Anonym

    20 juli 2011 at 11:27

  4. #Peter

    Jag är inte säker på vad det är i det jag skrev som du kommenterar. Men jag får försöka svara, och så utveckla en tanke jag fick när jag försökte förstå vad du skrev.

    Jag håller med om att alla bör ha samma möjligheter, oberoende av bakgrund.

    Monarkin är ärftlig och det är omöjligt för någon utan rätt börd att bli statschef. Om man ser statschef som ett karriärmål är det förstås orättvist. Ser man det ur effektivitetssynvinkel är det förstås bedrövligt att inte den ”mest lämpade” kan bli det.

    Men det finns ett skäl för mig att ”tolerera” monarkin i Sverige. Jag blundar och ser för min inre syn ett tänkt presidentval i Sverige mellan – Carl Bildt och Mona Sahlin!….Aaaah! Leve Konungen!😉 Som skadebegränsare.

    Att Cecilia Schelin Seidegård fick tjänsten på Gotland ser jag som en belöning för ”trogen tjänst i en svår tid”. Är det ärekränkande att se det så? Kanske. Men jag tvivlar på att Granqvists principfasthet är en fördel för honom.

    När du nämnde ”statschef” kom jag att tänka på något helt annat som psykiatrikern Andrzej Łobaczewski sa i en intervju, att i kriminella grupper är ledaren själv sällan psykopat, medan däremot hans/hennes närmaste underhuggare är det, följda av en större ”svans” av, till den kriminella kulturen anpassade, men i grunden friska (och psykiatriskt behandlingsbara) individer.

    Varför ledaren (statschefen i förekommande fall) sällan själv skulle vara psykopat vet jag inte. Uppenbara undantag var förstås Adolf H. och Josef S. , som förutom psykopati led av svåra psykotiska vanföreställningar (enligt Łobaczewski).

    viktualiebroder

    20 juli 2011 at 12:37

  5. Sveriges Radio P1 Nyheterna säger i dag:
    ”Polisen vill veta vilka fordon som passerat över Lidingöbron i utredningen kring rånet mot Stockholms auktionskammare i våras men Transportstyrelsen säger nej. Nu ska frågan prövas i högre instans, det skriver Dagens Nyheter.”

    Bo Bengtsson

    20 juli 2011 at 13:29

  6. Det är den artikeln i DN jag länkar till. Men jag blev abuse-anmäld och backlänken därifrån borttagen.

    viktualiebroder

    20 juli 2011 at 14:08

  7. Backlänken hos DN faller rimligtvis utanför utgivarens ensamansvar, annars skulle den behöva deponeras och på begäran göras tillgänglig under minst två år till stöd för eventuell utredning om yttrandefrihetsbrott. Därmed tillhör den en del av tidningen som jag inte vill befatta mig med; det jag skickar till en tidning för publicering skall antingen refuseras eller godkännas av ansvarige utgivaren för att sedan finnas tillgängligt för all framtid. Jag undanber mig att få mina inlägg i den offentliga debatten ”granskade” av någon Twingly-tombola; skulle Twingly godkänna en länk till mitt inlägg så skulle jag anmäla Twingly för intrång i upphovsrätt (det är inte klokt så användbar lagen är när man slipper pröva den i domstol)!

    Anders Andersson

    21 juli 2011 at 20:34

  8. Jag kan för det mesta inte klaga – jag har fått många läsare här på bloggen genom backlänkar. Att man får anmälningar på sig då och då är heller inte fel – då har det man skrivit betytt något för någon..🙂

    Inte heller kan jag i allmänhet klaga på Twinglys censorer. Detta var andra gången av flera hundra backlänkar jag blivit bannad – de allra flesta (några tiotal) anmälningar har de inte brytt sig om.

    Detta att finnas tillgänglig, kanske inte för all, men för en överskådlig, framtid är en stark drivkraft för att alls blogga. Historien tar inte hänsyn till person, utan den som visade sig ha rätt får rätt, hur tokig vederbörande än framstod för sin samtid och omgivning.

    Det sista låter som storhetsvansinne, men om man inte var övertygad om att man var något ”på spåren” skulle man väl inte skriva alls? (”På spåren” är inte att göra anspråk på att alltid ha ”rätt”, bara lite oftare ”rätt” än ”fel”).

    Ja, det är tur att det inte är gratis att gå till domstol…🙂

    viktualiebroder

    21 juli 2011 at 22:16

  9. […] var väntat. Oberoende av om trängsel ursprungligen var ett svepskäl för att få acceptans för […]


Kommentera

