Viktualiebrodern

Apples kameraavstängning förut känd

with 8 comments

Samt några förut kända bloggkommentarer

Jag ser att nyheten om att Apple fått en patentansökan (US 20111128384) publicerad, som går ut på att kamerafunktionen hos iphone skall kunna stängas av med en infraröd signal för att hindra fotograferande till exempel på konserter, nu nått Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. (Först i Sverige var nog bloggaren MMN-o).

Men en sådan funktion är ingen nyhet. En snabb sökning på Espacenet ger åtminstone en träff:  JP2005277811

The camera-attached mobile phone 4 includes a photographing preventing function for limiting the photographing function in accordance with the near infrared ray emitted from the near infrared ray light source 1

Liknande anordningar, men där den inhiberande signalen överförs via radio, finns det en hel mängd av.

Det spekuleras lite om varför Apple sökt detta patent. Commoniser anar en förberedelse inför nya lagar som tvingar tillverkare att införa sådana anordningar, och att Apple vill profitera från sådana nya lagar.

Men så där värst mycket profiterande lär det ju då inte bli, eftersom grundidén saknar nyhet och därför inte är patenterbar för Apple, ens i USA.

Commoniser resonerar istället kring det ambivalenta i att ett sådant kameraförbud faktiskt kan förhöja upplevelsen på konserter, utan alla dessa människor som konsekvent vägrar leva i nuet, utan i en kontinuerligt tillbakablickande framtid. Och därvid är likgiltiga för att de förstör upplevelsen för dem som faktiskt vill leva i nuet, åtminstone när de dyrt betalat för detta NU genom att gå på en konsert.

Men som Commoniser så klokt kommer fram till så regleras detta bäst inte genom förbud och tekniska avspärrningar/hinder, utan genom att ett kulturellt, självpolisande samhällskontrakt upprättas

Men her behøves ikke nogen central autoritet, for at slukke for folks mobiltelefoner: Folk opretter en kultur for at tysse på hinanden, når det sker,

Commoniser spekulerar vidare kring några ytterligare användningar av tekniken. Fredrik Edin gör det också. Så, låt oss för en stund gräva ner oss i patentlitteraturen för att se vilka av deras dystopier som redan är framlagda för mänskligheten som ”förbättringar”.

A. sevärdheter

Här hittar jag inget som direkt nämner sevärdheter och turistmål. Men det är väl ganska närliggande med en sådan användning.

B. museer, utställningar, idrottevenemang

US2009015654 och EP1499148 nämner museer. WO2004080108 konstgallerier.

C. tidningsbutiker, bokhandlare

US20050286879 talar om tidningsbutiker och ”digital shoplifting”. Ovan nämnda JP2005277811 nämner bokhandlare. WO2004080108 nämner bibliotek.

D. myndighetsbyggnader

US2005192038 och GB2471179, bland annat.

E. polis – tillfälligt/ad hoc – demonstrationer

Här hittar jag ingen som explicit nämner detta, men de flesta kan användas genom utsända signaler och inget hindrar att dessa kan vara tillfälliga. US20050030384 skriver också, lätt olycksbådande

A user of the system using above system can choose as per his or her need the places where detection device 200 may be deployed.

F. istället erbjuds bilder mot betalning -reklam

WO2006061550 talar om en elektronisk biljett i mobilen, som samtidigt kontrollerar och kan stänga av kamerafunktionen. Istället kan

…access to addional content, such as pictures,… may be provided by the ticket issuer. Furthermore, the invention provides enhanced marketing opportunities. For exemple advertising content, … or further enticements to buy,…

Det är visserligen ingen ”app”, men funktionen är ändå den av Fredrik Edin förutspådda.

Några slutsatser

Det går inte att förbjuda teknisk utveckling, lika lite som det går att konstruera tekniska lösningar som inte andra tekniska lösningar kan kringå. Men det går att på politisk väg bygga regler för ett samhällskontrakt som inte gör det lönsamt att konstruera hinder för människor. Till exempel genom en reform av upphovsrätten som bara kan upprätthållas med ett allt mera desperat och skadligt hinderbyggande.

Och det går att på politisk väg bygga regler som inte heller gör det lönsamt att investera i ”säkerhet” – investeringar som inte ger någon avkastning i välfärd, utan tvärtom dränerar enskilda och samhället på resurser för investeringar som skulle kunna ge avkastning.

Detta skrivet utan att gå in på detaljer hur, eller vad som menas med välfärd och avkastning och liknande filosofiska spörsmål. Some other time. Timmen är sen. Låt oss hoppas att timmen inte är sen på jorden.

Written by viktualiebroder

21 juni 2011 den 00:43

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Apple är för intet kända som första klassens hästhandlare.🙂 Med en plastbit för några kronor, s.k IR-filter, framför kameralinsen, så vips, är kameraavstängningen väck.

    Här är ett av många exempel hur man kan gå tillväga; http://www.pixiq.com/article/create-your-own-ir-filter

    Dennis Nilsson

    21 juni 2011 at 09:40

  2. Jag måste ändå säga att Apple’s patentansökan kändes lite som om The Yes Men hade varit framme🙂

    Anonym

    21 juni 2011 at 09:58

  3. #Dennis

    Först gratis till att vara kommentar nr 1337 på denna blogg🙂

    Ja det är kanske därför det bara är den där japanen före dem som föreslagit infrarött (som jag kunde hitta alltså)… Alla andra kamerastängare använder radio av något slag…

    #A Nonym

    Jag kände inte till The Yes Men, men den verkar vara en film man borde se. Kejsarens nya kläder, Welcome Mr Chance… allt handlar om ett trovärdigt yttre och det rätta sättet att uttrycka sig… Men som Kurt Vonnegut skrev i ”Moder Natt”, så är det viktigaste inte vad vi är utan vad vi utger oss för att vara och vi måste därför vara väldigt noga med vad vi utger oss för att vara…

    viktualiebroder

    21 juni 2011 at 14:10

  4. […] och ting är ju nästan alltid värre än man kan föreställa sig och Viktualiebrodern listar en rad patent som skulle kunna påskynda den utveckling jag förutspådde […]

  5. Verkshöjd har inte ett dugg med Canal+ målet att göra, det är bara i den maskburken man lätt hamnar när man föröker tillämpa upphovsrätten på något den inte reglerar, alls. Du som jurist tycker säkert att detta påstående är förvånande, vilket kanappast förvånar mig eftersom det har logisk/teknisk grund, inte juridisk.

    Upphovsrätten reglerar publicering, exemplarframställning och tillgängliggörande till allmänheten. Mannen hade publicerat datorinstruktioner, länkar, en adress, alltså text han själv skrivit. Låt nu säga att jag skulle ha klickat på någon av länkarna, vad sker? Jo, min dator tolkar texten och skickar en förfrågan till den dator som länken leder till, frågan lyder: Kan jag få en kopia av det där? I detta fall skulle jag alltså frågat Canal+ om de kunde skicka en kopia till mig. Om jag sedan hade kunnat se hockeymatchen, då har Canal+ gett mig en kopia, inte 31 åringen.

    Kan du som jurist förklara för mig varför jurister inte förstår det här? Hur kan den då 31-årige mannen belastas för vad Canal+ datorer gör, datorer som han inte har någon som helst kontroll över?

    Magnus

    29 juni 2011 at 14:26

  6. Jag är ingen jurist… Inte ens JÖK/JIK har jag. Huvudkursen på Patentverket som jag gick en gång skall i och för sig motsvara ca tio poäng juridik, men…

    Jag håller förstås med om det du skriver, inte bara som tekniker, utan för att det är logiskt korrekt. Frågan om uppsåt finns det förstås, och den är juridisk och det är vad de dömer efter antar jag. Helt orimligt som sagt.

    Att jag tar upp detta med upphovsrätt till tifon är dels därför att stämningarna i samhället är så föraktfullt mot supporterkulturen, och ett erkännande av att det den ”producerar” faktiskt har verkshöjd skulle bidra till att den fick mera anseende.

    Och dels därför att tv-bolagen och sändningsrättigheterna till sportevenemang rent allmänt uppvisar en oerhörd arrogans.

    viktualiebroder

    29 juni 2011 at 15:49

  7. Oopss.. fel blogg, hur nu det gick till, tabbed browsing kanske bidrog.. Kommentaren hörde hemma hos Jusristens funderingar, å nu när jag försöker att göra rätt, så går det inte att kommentera där anonymt, min text försvinner i något /dev/null någonstans, så på den vägens klickande hit o dit var det nog. Å registrera mig för att diskutera politik.. näe jag har inte självmant tänkt medverka till politisk åsiktsregistrering.

    Magnus

    01 juli 2011 at 01:47

  8. Jag har full förståelse 🙂

    Jag skall ta tag i det där med kommentarsreglerna här också och se om det inte går att fixa mera anonymt än nu (utan att uppge mailadress).

    viktualiebroder

    01 juli 2011 at 09:37


Kommentera

