Viktualiebrodern

Fartkamerorna ändamålsglider på ett sluttande plan

with 6 comments

Bara piratsand hjälper

Göteborgsposten skriver idag hur polisen, till synes alldeles naturligt och utan politisk kontroll, tänker börja använda de fasta hastighetskamerorna inte bara för hastighetskontroller, utan också för teckenigenkänning av nummerplåtar också utan konstaterad överträdelse av hastighetsbestämmelserna. (Metro skriver också.)

Ed Detta har ytterligare konkretiserats idag 110707, när Rikspolisstyrelsen tydligen gått ut med en officiell begäran, enligt Dagens Nyheter.

I Piratpartiet har vi hånats för att vi talat om ett sluttande plan, om hur vägen mot Övervakningssamhället inte haft någon motkraft, utan att varje i sig obetydligt steg blir utgångspunkt för nästa. Och nästa. Och nästa, ända tills grodan kokar.

Nu ser vi att alla försäkringar om hastighetskontroll som enda avsikt med kamerorna bara visade sig vara nys. Trafikverket skriver till exempel på sin FAQ om ”trafiksäkerhetskameror”

Det är bara de fordon som kör för fort som fotograferas. Den personliga integriteten är alltså god för de flesta trafikanter.

Det måste de alltså ändra nu.

Ed En del kameror fångar till och med uttalat dem som underskrider hastighetsbegränsningarna. Senast i Kalmar.

Inte ondska som samlar data utan datan som skapar ondskan

Nu invänder förstås någon att det ju är i ett gott syfte – det finns ingen ond vilja bakom ändamålsglidningen. Tvärtom bidrar övervakningen till en bättre trafiksäkerhet och större möjligheter att få fast bovar. Och visst är det så. Det finns ingen ond vilja bakom, det tror inte jag heller.

Men det är inte en ond vilja som samlar dessa stora mängder övervakningsdata och skapar dessa databaser – det är möjligheterna som ryms i de stora databaserna som lämnar dörren öppen för en ond vilja. Tillfället gör tjuven, och det är frestelsen i datamängderna som nu samlas i stort sett utan motstånd som kommer att skjuta våra fri- och rättigheter och vårt demokratiska styrelseskick i sank. Stora centraliserade datamängder destabiliserar samhällsskicket.

White man speak with forked tongue

Det har visat sig att det är fullkomligt likgiltigt vad höga tjänstemän och tongivande politiker försäkrar om sina egna goda avsikter och sitt rena mjöl i påsen, själva dynamiken i processen är sådan att det bara går åt ett håll.

Det fanns en gång försäkringar om integriteten i PKU-registret. Det visade sig vara prat, och hon som bröt mot de försäkringarna belönades istället med en landshövdingepost på Gotland.

Vi har tutats i att kameraövervakningen vid infarterna till Stockholms innerstad, och snart till Göteborg, skulle handla om trängsel. Må så vara att det finns med som grund, men finns det någon som inte förstår att de kommer att användas för att samla data om enskildas rörelsemönster?

Så sent som för drygt två år sedan bestämde sig dåvarande Vägverket för att lägga ner planerna på att mäta snitthastigheten mellan två kameror, av rädsla för en ny FRA-debatt

– Vi tror att det finns en risk för att trafikanterna upplever det som om man gör ett intrång i deras integritet genom att fotografera. Även om man har ett system som på alla möjliga sätt tekniskt säkerställer det är det inte så lätt att förklara det. Därför tror vi att det är bättre att göra det på ett annat sätt, säger Vägverkets utredare Anders Wiman.

Ni är helt enkelt rädda för en ny FRA-debatt?

– Ja, det finns en risk för det och den ska man ha respekt för.

Det var alltså enbart av opportunistiska skäl som Vägverket den gången backade. Piratpartiet fanns och var starkt då,  i januari 2009. Svenska Dagbladets P J Anders Linder skrev

Man drar tillbaka förslaget eftersom man är rädd för debatten, inte därför att man begripit att det inte är en av Vägverkets uppgifter att kartlägga människors förflyttningar.

Politiska motkrafters betydelse

Nu är Piratpartiet inte längre lika starkt. Och vi ser alltså idag facit och resultatet. Vi kan inte längre hindra utförsåkandet på det sluttande planet, men vi kan i alla fall vara stolta över att vi faktiskt fördröjt ett och annat med några år med den piratsand vi la ut.

Anders Wiman, som alltså av opinionsskäl rådde Vägverket att backa, var dock ändå optimistisk till möjligheterna att ”få ut mer” av vägkamerorna.

Till exempel skulle åkerier och andra ha en skyldighet som företag att uppge vem som har kört fordonet. Vi tror inte att det är ett bra sätt kanske för privatbilism, men möjligtvis för företag. Det är ett exempel, säger han.

Finns det då någon som tror att det kommer att stanna vid åkerier? Nej, vi kan vara fullständigt förvissade om att det snart också kommer en lag som registrerar också privata fordonsförare vid varje tidpunkt. För att det går.

För övrigt finns det läsare för transpondrar i kamerahöljena, som kan känna av alla fordon som är utrustade med sådana. Räkna med en obligatorisk lag att ha en sådan ombord så småningom.

Mönstra på igen!

Många har lämnat piratskutan men som synes finns det jobb att göra. Och Piratpartiet finns kvar!

No hard feelings., no questions asked.  Låt oss åter sanda det sluttande planet tillsammans!

Om nu försoning inte är möjlig. Men med vem? Detta är i första hand politik (av de många), i andra hand mekanisk fysik (krafter och motkrafter)  och ligger först i tredje hand i enskilda människors makt att söndras och åter försonas.

Written by viktualiebroder

30 maj 2011 den 23:58

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bra skrivet!

    Markus "LAKE" Berglund

    31 maj 2011 at 08:55

  2. Tack!

    Ibland känns der förstås som om jag tuggar samma teser om och om igen. Så jag förstår om en och annan tycker jag är tjatig…

    viktualiebroder

    01 juni 2011 at 09:02

  3. Att tugga dessa teser kan aldrig bli tjatigt. Utan teserna kollapsar det fria och öppna samhället totalt. Så fortsätta att tjata, jag lovar att försöka dra mitt strå till stacken!

    Juristen

    01 juni 2011 at 13:40

  4. Mycket bra skrivet.

    Kent Aurén

    03 juni 2011 at 22:23

  5. […] skrev för en vecka sedan om det sluttande plan som gör att det öppnas för en utvidgad användning av […]

  6. […] har nog rent mjöl i påsen. Men man spelar dem som gärna ser en ändamålsglidning på ett sluttande plan för trafiksäkerhetskamerorna i händerna med sitt förslag. Det är skäl nog för att avvisa det. Fortkörare får inte bli […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s