Viktualiebrodern

Dagens krav på ständigt soliga söndagar

with 3 comments

Krav på resiliens är så ”igår”

Jag läser i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och i Expressen att SJ ställer in nattågen norr om Luleå på grund av kylan. Under 35 minusgrader får sov- och liggvagnarna problem, därför att de moderna kraven bland annat innebär att de har slutna avloppssystem, förutom vattentankarna, vilket gör att riskerna för förfrysning vid ett strömbortfall i sådan kyla blir för stora.

Jag ser i tågforumet Postvagnen, att sovtågen förr var utrustade med separat oljepanna för uppvärmning i det fall det skulle bli strömavbrott. I övriga järnvägsländer med vinter finns också en alternativ uppvärmning. I Ryssland och Kina kolkaminer.  I Finland verkar man ännu delvis använda vagnar med oljebrännare.

Så inte längre. Att något skall fungera vid förutsebara störningar (vinter) ingår inte i dagens krav. Resiliens tillhör gårdagens.

Nu är förstås naturens krafter något man inte rår på. Men strävan att ha en beredskap för  normala variationer finns inte längre. Man bygger och optimerar för soliga söndagar, och ställer helt enkelt in när solen inte skiner. Nertiden räknas inte in i optimeringen, utan allt hänger på att det går fort, så länge det nu går.

Systemen saknar slack och det inför oljetoppen som vi har över oss mycket snart. Vi kan inte räkna med att kunna resa och bör alltså se om våra liv för att minska behovet av resande.

Vi bör också ställa om våra liv till att bli mindre sjuka, därför att också sjukvården har berövats sitt slack. För övrigt är den sjukvård som finns centraliserad och förutsätter fungerande kommunikationer. Vilka då alltså inte kan påräknas, vare sig för de sjuka eller för personal som inte kommer fram. Personal som både bor långt bort och ingår i en minimibemanning, för något annat vore inte ”effektivt”.

Allra effektivast är förstås att ställa in verksamheten, som SL gjorde. Ingick den nertiden när man räknade på effektiviteten?

Ed Vilket idag 110218 i en debattartikel i Dagens Nyheter av Birgitta Sevefjord (v) bekräftas, just i sammanhang med SL:s busstopp

Så är till exempel KS i Solna – Stockholms största sjukhus – helt beroende av busstrafiken för att personal och sjuka/anhöriga ska kunna ta sig dit. Den inställda trafiken fick till följd att personal tvingades arbeta dubbla pass, vilket naturligtvis riskerade att påverka patientsäkerheten.

Slut Ed.

Jag kan inte ens komma på någon slutsats med politiskt innehåll. Things fall apart, och lite dystert idag känner jag att det snart bara återstår individuella lösningar. De stora går inte att lita på.

Man måste odla sin trädgård. Och ta långa promenader för hälsans skull.

Annonser

Written by viktualiebroder

17 februari 2011 den 17:11

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Den postindustriella människans dröm…en kamin!

    Kanske en sån där rund, fransk typ med liten kokplatta överst. Ännu hellre en liten vedspis med koppartank för varmvatten och en förtjusande liten mässingskran på framsidan.

    På tåget kunde det duga med en liten eritreansk aluminiumspis med glödfat överst och fiffiga lufthål mellan benen. Blir man länge insnöad på Inlandsbanan kan man t o m tänka sig att offra pocketböckerna.

    Säkerhet…är ett ord man inte får uttala i piratkretsar, men vad sägs om ordet ”kamin” – trygghetens mantra?

    Gunnel Gomér

    18 februari 2011 at 14:17

  2. Jag talar ju om ”säkerhet” hela tiden, hörru… 😉

    Kaminer är trygga – det är skorstensrören som känns otrygga och leder till bränder!

    viktualiebroder

    18 februari 2011 at 16:44

  3. Då slår vi till med en eritreansk små-spis med glödfat för SJ! Helt utan rör och annan förkonstling – bara avskalad funktion. För säkerhets skull…

    Gunnel Gomér

    18 februari 2011 at 22:48


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s