Viktualiebrodern

Postens ensidiga flygbefordran hotar brevhemligheten

leave a comment »

Snabbhet är inte alltid allt

Ed: Denna post har blivit aktualiserad genom att ett paket innehållande en sprayflaska returnerats till avsändaren, Helsingborgs Dagblad 2015-12-20. Monokulturen av flygbefordran av utrikes post begränsar alltså påtagligt vad som kan sändas.

Sedan flera år är det inte möjligt att välja ytbefordran för paket till utlandet med den svenska posten. Alla paket går via flyg. Det för bland annat det med sig att prisskillnaden mellan att sända samma paket från Sverige till Tyskland och från Tyskland till Sverige blir dramatisk, om tiden inte är någon speciellt viktig faktor.  Exempelvis kostar ett paket på två kilo från Sverige till Tyskland 305 kronor, enligt postens prislista (pdf).  Den som vill skicka samma paket från Tyskland till Sverige erbjuds valet mellan ytbefordran för €8,60 , alltså motsvarande 80 kronor, och flygbefordan till ett påslag på €4,30 eller sammanlagt €12,90, alltså 120 kronor.

Förutom den uppenbara frågan varför den svenska posten tar så oerhört mycket mer betalt än den tyska, kan man också fråga sig varför möjligheten till ytbefordran helt saknas. Det har funnits tillfällen när den svenska posten försökt sminka upp sin koldioxidimage och talat om en ökad posthantering på tåg. Men det har då gällt inrikes paket.

Frågan om flygbefordan av småpaket internationellt har fått förnyad aktualitet genom brevbomberna som skickats från Grekland, se till exempel Dagens NyheterSvenska Dagbladet och Expressen.

Det finns en motsättning mellan hastighet och säkerhet. Ett flygbaserat postsystem är så mycket sårbarare än ett baserat på tåg och landsvägstrafik.  Konsekvenserna av en också liten bomb blir så mycket större.  När nu flygfrakten till/från Grekland helt ställs in, och vi kan räkna med inskränkningar på EU-nivå även till/från andra länder, så finns det därför också anledning för den svenska posten att ompröva sin ensidiga satsning på flygbefordran av småpaket till utlandet.

Ed: Posten skriver på sin hemsida att om röntgenundersökning av innehållet inte ger ett tillfredsställande svar på innehållet, så kan försändelsen sändas med tåg eller bil, när det är möjligt. Om inte kommer den att returneras.

EU-direktiv medför att från och med den 29 april 2010 kommer försändelser som skall transporteras med flyg att röntgas för att uppfylla flygsäkerhetsreglerna. I de fall där röntgen inte kan klargöra försändelsens innehåll kommer den att där detta är möjligt skickas med andra transportsätt som tåg eller bil. Detta leder i sin tur till att försändelsen blir försenad. Om detta inte är möjligt kommer försändelsen att returneras avsändaren.

Vi behöver ett redundant postbefordringssystem, med både yt- och flygbefordran. Vi behöver det också av det skälet att samma krafter som gör allt för att avskaffa brevhemligheten på Internet mot bakgrund av händelserna i Grekland nu kommer att vädra morgonluft och kräva att brevhemligheten avskaffas också i den fysiska världen. Inte bara för flygfrakt.

Redundanta system som är robusta mot störningar och  övervakningsproblematiken hör samman. Jag har skrivit om det tidigare bland annat här.

Också bevarandet av den fysiska brevhemligheten är en piratfråga. Det är i alla fall min övertygelse.

Written by viktualiebroder

03 november 2010 den 18:47

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s