Viktualiebrodern

SJ och legitimationstvånget återigen

with 5 comments

12-årig flicka avslängd från tåget

Jag ser i dagens Aftonblad att en tolvårig flicka blivit avslängd från tåget därför att hon saknade legitimation. Förutom att minderåriga inte alls egentligen behöver visa legitimation på tåg (mer än för att intyga att de inte är vuxna), så är hela identitetstvånget på SJ ett feltänk som är, eller åtminstone borde bli, olagligt.

Ed: Detta gäller inte SJ utan Skånetrafiken. Och att en 12-åring som är uppenbart yngre än 20 år (gräns för barn/ungdoms-biljett i Skånetrafiken) ändå krävdes på legitimation för att inte bli avslängd. Men inte heller den som är vuxen skall behöva legitimera sig för att åka tåg. Är någon nära 20 och åker på barn/ungdom är det förstås motiverat.

Om det har jag skrivit om här.

Om en annan flicka som blev avslängd och om kontanter som låg risk har jag skrivit om här.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland, men är kryssningsbar i hela landet. Om man kommer över rätt valsedel vill säga.

Written by viktualiebroder

11 september 2010 den 14:27

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bra att du tar upp det. Det är dock inte SJ det handlar om i detta fallet utan Skånetrafiken. MVH Frekar06

    frekar06

    11 september 2010 at 14:40

  2. Ooops!

    viktualiebroder

    11 september 2010 at 14:57

  3. Förlåt men SJ har inte ett skit med detta att göra utan det är skånetrafiken som drev linjen (läs artikeln du länkade)

    DÄREMOT håller jag på att starta en pendlar kampanj.
    De senaste månaderna har jag kunnat kräva ut mer än en dags fribiljett från skånetrafiken.
    Jag vill att alla pendlare gör detta. och när personer som riskerar att bli utslängda pga exemplet du skrev, eller personer som blivit försenade och inte kunde ordna biljett. Då kan vi ge dom en gratis en dags biljett.

    Vi är många som pendlar, vi kan slå tillbaka mot idiotiska tågvärdar genom att göra detta.

    C

    11 september 2010 at 17:07

  4. Mitt fel. Har lagt till några rader om det.

    Om man är nära 20 och åker på barn/ungdom är det i sin ordning att bli krävd på leg. Men den som är uppenbart under 20 skall förstås slippa.

    Den som är vuxen skall också slippa slentrianmässig id-kontroll. Vi är på ett sluttande plan och förtroendet för överheten är eroderat.

    viktualiebroder

    11 september 2010 at 18:07

  5. […] att Skånetrafiken, slänger av en 12-årig flicka som inte kan identifiera sig, jag bara säger kort och gott. Skämmes ta mig fan […]


Kommentera

