Viktualiebrodern

Supporter-ID och supporterförnedring

leave a comment »

Respekt för fansen!

Jag ser i Svenska Dagbladet, Sundsvalls Dagblad och Aftonbladet att italienska fotbollssupportrar protesterar mot något som undgått mig tidigare: I Italien krävs ett särskilt supporter-ID för att få köpa biljetter till bortamatcher för sitt favoritlag i Serie A och B.

Jag antar att det bara är en tidsfråga innan något liknande införs i Sverige. Att man straffar många oskyldiga för vad ett fåtal kan tänkas göra har ju inte hindrat andra kränkande förslag i fotbollssammanhang.

I fotbollsbossarnas värld är det kontroversiellt att övervaka bollen, men fullständigt okontroversiellt att övervaka åskådarna.

Ja fotbollssupportar får verkligen utstå mycket i förnedring för att följa sitt lag.

Och det gäller inte bara de som håller på förlorande lag – att de får uppleva förnedring ligger liksom i sakens natur. We are used to slander at Craven Cottage, som Dennis Potter låter sin olycklige huvudperson, till råga på allt annat elände också Fulham-supporter, säga i ”The Singing Detective”.

Men i fotbollsvärlden har förnedringsnaturen överträffats av förnedringskulturenövervakningskulturen. Och den förnedringen drabbar alla lika, vinnare såväl som förlorare.

Det finns mycket att göra för att återupprätta fotbollssupportrars heder. Min förmåga att gå in på detaljerna i det nu är begränsad (men min hårddisk är full med material att jobba med).

Men skulle jag bli invald i Sveriges riksdag den 19 september tänker jag arbeta för att återupprätta fansens heder och arbeta mot övervakningen och förnedringen på fotbollsarenorna och för arenor som tillåter en (fredlig) deltagarkultur och för ståplats.

Det förtjänar inte bara vi som håller på förlorande lag, utan också vinnarnas supportrar. If the fans are politicized, they can never be despised

Övervakningssamhället drabbar alla så småningom, men fotbollssupportrar känner redan väl vad andra bara anar: Övervakarna är inte att lita på.

Ed: Jag ser att jag i denna frågan, som vanligt, hamnar på direkt motsatt åsikt som Johan Pehrson, som vill ”Se till att Fotbollsförbundet ser till ståplats plockas bort på högriskmatcher. Se till att Fotbollsförbundet ser till ståplats plockas bort på högriskmatcher. Det blir mindre våld och lätare att ha koll när all publik sitter ner”. Och ”Se till att Fotbollsförbundet överväger personliga matchbiljetter med Storbritannien som förebild.” Mer Pehrson här.

Ed2: BRÅ:s ”lösning” är förstås ”mera övervakning”.

Ed3: Markus Hankins skrev bra på Newsmill.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

26 augusti 2010 den 10:50

Kommentera

