Viktualiebrodern

Alla politiker vill ha hårdare straff

with one comment

Alla? Inte riktigt alla

I Dagens Nyheter presenteras en studie gjord av Kristina Jerre och Henrik Tham som visar att svenska folket inte delar alla politikers krav på skärpta straff. Nu vill ju faktiskt svenska folket ha strängare straff, åtminstone tills de fått reda på dagens straffsatser, de flesta svarar blint på frågan, med enbart reptilhjärnan påslagen. Expressen skriver också.

Men alla politiker?

Nej, inte riktigt alla.

Vad jag kan läsa ut av valpejl.se, finns fyra kandidater till riksdagen som svarat Mycket dåligt förslag, på om de vill se hårdare straff för rattfylla och grova våldsbrott respektive.

Nämligen Sissela-Nordling Blanco , feministiskt initiativ (kommentar: Jag är emot hårdare straff, då fängelsetid knappast hjälper någon att bli en bättre människa. Det måste gå att ta till andra lösningar./Hårdare straff är en kortsiktig lösning, att sätta någon bakom galler förändrar ingenting i längden. Satsa på bättre kriminalvård och förebyggande insatser istället),

Martha Elinoff socialdemokraterna (kommentar: Högre straff är inte lösningen på själva kärnan/leder inte till mindre våldsbrott),

Jacob Hallén Piratpartiet (kommentar: Personlig åsikt. PP har ingen åsikt i frågan. Straffen är rimliga idag och hårdare straff har ingen avskräckande effekt)

och så jag, Bengt Jonsson, Piratpartiet.

Jag har svarat så därför att jag vill se en evidensbaserad rättspolitik. Det innebär att jag visst kan tänka mig hårdare straff, för vissa brott eller för alla. Men bara om det läggs fram övertygande vetenskapliga undersökningar som visar att det faktiskt minskar brottsligheten.

Allt annat är flum, och ett dyrbart nöje för dem som tycker det är häftigt att betala skatt. Och ett lika dyrbart onöje för oss alla andra.

What works. Är beställd från Amazon och skall läsas av mig.

Sök också  i marginalen på taggarna, ”Kriminalvård” och ”Rättssystemet”.

Jag heter alltså Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

17 augusti 2010 den 11:43

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] gör som jag gjort några gånger förut – använder SVT:s utmärkta samling av kandidater i höstens riksdagsval på […]


Kommentera

