Viktualiebrodern

Utan el ingen öresundsförbindelse

with 6 comments

Tekniska system utan redundans är hög risk

Jag ser i Sydsvenskan och i Dagens Nyheter att ett tekniskt fel som reglerade signalsystemet ledde till att Öresundsbron måste stängas under en halvtimme idag.

Det betydde att all trafik mellan Sverige och Danmark, söder om Helsingborg/Helsingör låg nere under tiden.

Detta belyser åter hur ett statiskt, komplicerat system alltid är hög risk i förhållande till ett enklare system med redundans. Speciellt är system som förutsätter fungerande el- och teleförbindelser hög risk. Att nertiden denna gång inskränkte sig till en halvtimme får betecknas som ren tur och en påminnelse om sårbarheten

Med bibehållen båttrafik hade det fortfararande varit möjligt att ta sig över sundet.

Öresundsbron är ett exempel på ett fast, komplicerat system som går så länge som det går, och sedan inte alls, och som kräver att människor objektifieras som gods som transporteras över i slutna lådor av plåt, utan möjlighet att sluta sig samman och gemensamt lösa problem som kan uppstå.

Mot detta ställer jag en säkerhetsfilosofi som istället för ”perfekta system” siktar på redundans, det vill säga att se till att det finns alternativ när något går snett. Och som accepterar och inbjuder människor till att sluta sig samman för att gemensamt lösa problem som trots allt uppstår.

En sensuell känsla av att vara kapabel till att agera är till exempel känslan av att kunna gå ut på däck och insupa sjöluften direkt. Att den känslan är skön är en signal om människans biologiska behov av att, för sin trygghets skull, kunna lita på att det finns ett utrymme att agera på om något skulle hända. Den känslan finns inte instängd i ett tåg, där inte ens fönstren går att öppna, eller i en bil, med stoppförbud på en bro. Människor som berövats sin mänsklighet genom att ha fråntagits möjligheterna att agera, kan istället reagera med aggressivitet och därmed få en ännu sämre förmåga till samarbete. En ond cirkel som måste brytas.

Du står

på mina tår

förbjuder de ja vill

av alla dessa

perfekta system

så blir man imbecill

(Problem: Boss Moss)

I Piratpartiet säger vi att ”Vi gillar Internet”. Min tolkning av det är att det är en hyllning till den redundans och det involverande av den enskilda människan i att skapa världen som finns på Nätet.

Vi vill rädda Internet från alla krafter som vill ändra på det och göra Internet mera likt världen utanför. Som alltså vill göra Internet osäkrare och mera människofientligt.

Åtminstone jag vill till och med tvärtom ändra världen utanför till att bli mera likt Internet. För säkerhets skull. Och för människans värdighets skull.

Även fysiska transportleder skall ha redundans. Ett haveri i Hallsberg skall inte stoppa i stort sett all tågtrafik i Sverige. Och ett elavbrott skall inte stoppa förbindelsen över Öresund.

Och om ett tåghaveri inträffar, så skall passagerarna ses som en resurs för en lösning, inte som humangods som måste kontrolleras och övervakas – ...”att införa riktlinjer för hur man hanterar passagerare som, så att säga, tar saken i egna händer”.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

31 juli 2010 den 14:32

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Exakt. Alltför stora resurser läggs på att försöka förhindra eller undvika tekniska avbrott. Det går nu inte att göra till hundra procent, så den främsta konsekvensen av det arbetet blir att vi vänjer oss vid och blir helt beroende av att tekniken fungerar. När till slut avbrottet ändå inträffar, då står vi handfallna och kräver att någon annan skall lösa problemet åt oss, men det finns ingen UPS på stand-by som kan täcka hela samhällets behov. Beredskap för driftavbrott är mera en psykologisk fråga än en teknisk dito.

    Detta är också ett argument mot det kontantlösa samhället. Jag använder inte betalkort, för jag kan inte betala med det när det är strömlöst i butiken (eller något annat tekniskt fel jag inte rår över). Jag har visserligen uttagskort, men jag brukar ta ut så pass mycket åt gången att jag klarar mig åtminstone en vecka eller två på det, och jag har ytterligare reserver undanstoppade för en eventuell krissituation. Om alla bankomater slutar att fungera i mer än två veckor, ja då är det nog fler än jag som får problem…

    Betalning på distans ordnar jag med giroblanketter. Handskrivna, kuverterade och postade på gula lådan. Om mina betalningar inte kommer fram, så kan det åtminstone inte skyllas på att jag saknar UPS eller telefon.

    Det som är redundans för andra är grundläggande infrastruktur för mig. Ett redundant system vet man inte huruvida det fungerar förrän man behöver det. Den grundläggande infrastrukturen behöver man jämt, så jag vet åtminstone att den fungerar.

    Jag drar mig till minnes en videosnutt från snökaoset i Stockholm i vintras, där passagerarna på en SL-buss som hindrats i sin väg av en illa parkerad personbil helt sonika klev ur bussen och lyfte undan bilen. De tog bokstavligt talat saken i egna händer…

    Anders Andersson

    31 juli 2010 at 19:50

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Piratbloggar, Urban Sundstrom. Urban Sundstrom said: Utan el ingen öresundsförbindelse « Viktualiebrodern http://bit.ly/afGlCl […]

  3. Vi är helt överens🙂

    Det vore önskvärt att det säkerhetstänket fick en röst i riksdagen tycker jag.. (blowing my own trumpet…)

    viktualiebroder

    01 augusti 2010 at 09:03

  4. […] Det sårbara systemet X2000 har trängt undan de robustare IC-tågen. Öresundsbron, med dess beroende av el har trängt undan färjetrafiken. Och flyget har trängt undan färjan till […]

  5. […] felet var nytt, men så sent som i juli 2010 fick bron också stängas på grund av ett elfel. Jag skrev om det då, och jag tar mig friheten att helt enkelt klippa in det jag skrev vid tillfället. Det gäller […]

  6. […] har tidigare skrivit om hur ett elavbrott räcker för att stänga Öresundsbron. Eftersom det inte går några färjor längre, betydde det att förbindelsen över Sundet […]


Kommentera

