Viktualiebrodern

Om Kriminalvård på valpejl

leave a comment »

Ed: Alla som hamnat här men söker en bild på kristdemokraten Ebba ”we can do it”  Busch  – hon finns här. Moderaten Malin ”we can do it” Olsson finns här. Originalaffischen, slutligen, här. (the poster)

Jag har tidigare skrivit om medvetenhet om, eller snarare bristen på medvetenhet om, oljetoppen bland kandidaterna på SR och svt:s valpejl.

Nu tänkte jag presentera några kandidater som har kriminalvården och dess problem bland sina hjärtefrågor.

Peter Göthblad, Folkpartiet, Vänersborgs kommun, Älvsborgs Läns landsting, Riksdagen Västra Götalands län, blogg

Jag har jobbat den största delen inom kriminalvård och psykiatrin och sett den mörka sidan av samhället. Jag vill se mer satsningar inom dessa områden.
Kriminalvård mer utbildning till personalen.
Vi har gjort stora satsningar på säkerheten i våra anstalter det är dags att fortsätta satsningen mot personalen. Att personalen får rätt utbildning och resurser kommer att minska återfallsförbrytarna och skapa möjligheten för kriminella till ett vanligt liv.
Mer resurser till psykiatrin, större ansvar och utbildning till personalen.

Arne Tärnblom, Vänsterpartiet, Borgholms kommun, Kalmar Läns landsting, Riksdagen Kalmar län

Vilka tre politiska frågor är viktigast för dig att driva

2. Kriminalvård

Dessa två har alltså speciellt betonat sitt intresse för kriminalvårdsfrågor. Sedan finns det flera andra som själva arbetar, eller har arbetat, inom Kriminalvården, eller har varit engagerade på något sätt, till exempel

Stefan Björk, Folkpartiet, Habo kommun, Jönköpings Läns landsting, Riksdagen Jönköpings län

Ett särskilt engagemang för socialt utsatta människor är viktigt i mitt arbete inom kriminalvården.

Per Einarsson, Kristdemokraterna, Skåne Läns landsting, Riksdagen Skåne län

Detta gäller inte minst de samtal jag fått de senaste 20 åren med de intagna på fängelserna.

Göran Billvall, Vänsterpartiet, Öckerö kommun, Riksdagsval Västra Götalands län

67-årig socionom som arbetat inom kriminalvård och kommunal socialtjänst.

Karin Jonsson, Centerpartiet, Norrköpings kommun, Riksdagen Östergötlands län

Har jobbat inom kriminalvården i drygt 20 år innan jag blev heltidspolitiker som oppositionsråd för (C) i Norrköping.

Marcus Häggström, Miljöpartiet, Söderhamns kommun, Gävleborgs Läns landsting, Riksdagen Gävleborgs län

Har med en magisterexamen i socialt arbete och har främst arbetat inom socialtjänsten samt en tid inom kriminalvården.

Malin Olsson, Moderaterna, Nässjö kommun, Jönköpings Läns landsting, Riksdagen Jönköpings län

Utbildade mig till jurist och jobbade tio år inom kriminalvården.

Min egen ingång i sammanhanget är att jag vill ha en ”Lex”, förslagsvis en ”Lex Margit” för Kriminalvården, eventuellt för hela rättsväsendet. Samt att Nät bakom Galler är något som intresserar mig som en Fri Kunskap-fråga, närmare bestämt ”Rätten att läsa”, betydelsen för rehabilitering, rättsläget samt intagna som bloggar.

(Jag tror för övrigt att den sist nämnda Malin ”We can do it” Olsson hade gått in också på andra, mera sexistiska listor än denna. ”The Babe Theory of Political Movement”, som satirikern P J O’Rourke kallade det. Men upprättandet av sådana listor överlämnar jag med varm hand åt andra som Nyheter24 och Politikerbloggen.)

Uppgifter om vilka som har personlig erfarenhet av att ha suttit inne går inte att få. Men räkna med att det kommer i Aftonbladet eller Expressen i god tid före valet.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland

Written by viktualiebroder

22 juli 2010 den 16:52

Kommentera

