Viktualiebrodern

Kameraövervakning och ombudskriminalitet

with 7 comments

En förbisedd effekt av kameror

Jag har ofta tyckt att debatten om kameraövervakning saknat några väsentliga aspekter, både hos förespråkarna och motståndarna (jag ser mig också som motståndare).

Kameror kan se vad som finns framför dem. Men de kan inte avslöja orsakssammanhang.

Ett skäl för mig att vara tveksam till kamerors effektivitet när det gäller brottsbekämpning har varit att de lockat till att skicka fram ombud för att utföra själva brottet. Ofta genom utpressning och tvång. Och ofta genom att äldre skickat fram ej straffmyndiga yngre.

Jag har sett det som en följd av, en inre dynamik så att säga, i kameraövervakningen för att det skulle bli så.

Idag ser jag i Arbetarbladet den utvecklingen bekräftad. Två sjuttonåringar tvingar under hot en sextonåring att stjäla åt dem på Rusta. Fast planen slår slint – sextonåringen bekänner för personalen och får skydd tills polisen kommer.

Målsägandebiträde Bengt-Olov Horn ser tendenser till att det blir vanligare att ungdomar tvingar andra att stjäla.

– Det är inte jätteovanligt. En del utnyttjar dem som är under 15 år och inte straffmyndiga, säger han.

Vilket är precis vad jag befarat hela tiden. Se också den här posten.

Jag ser allmänt en tendens till att lagar införs under buller och bång för att komma tillrätta med ”oönskade” företeelser i samhället, men där en analys av hur de faktiskt påverkar beteende och kriminalitet lyser med sin frånvaro.

Jag tänker förstås på den aktuella utredningen om sexköpslagen, där inte ett ord nämndes om den i dess spår nytillkomna kriminella affärsidén utpressning.

Det finns många sådana fall under sexköpslagens år, och jag hoppas kunna skriva något om detta vid tillfälle, därför att jag till min besvikelse noterar att inte heller sexköpslagens kritiker funnit utpressningsfrågan värd att nämna.

Tyvärr visar sig själva det juridiska begreppet ”utpressning” inte helt enkelt ur en rättsfilosofisk synvinkel, så ämnet (det också!) kräver mera studier först…Suck.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

16 juli 2010 den 10:16

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Ann Markström, Piratbloggar. Piratbloggar said: Viktualiebrodern: Kameraövervakning och ombudskriminalitet: En förbisedd effekt av kameror Jag har ofta tyck… http://tinyurl.com/322jbk9 […]

  2. Den här aspekten hade jag inte tänkt på.

    Men det är egentligen bara kameraövervakningens motsvarighet till internetfiltrering och datalagring: man åstadkommer föga av den enkla anledningen att de som har oärliga avsikter alltid är de första som hittar vägarna förbi.

    Tack för den ögonöppningen!

    Christer

    16 juli 2010 at 15:51

  3. […] övervakning bekämpar inte brott. Snarare flyttar det brott, eller leder till ombudskriminalitet. Dessutom blir divergerande problem, och brottslighet är ett divergerande problem, väsentligt […]

  4. […] dem. Orsakssammanhang klarar de inte av och de är då en kraft som inbjuder till utpressning och ombudskriminalitet. Även om det skulle vara så som anhängarna av ”situationsbaserad brottsprevention” […]

  5. […] Och givetvis ställer kriminella om till att använda ”ombud” som, på grund av låg ålder eller förståndshandikapp i princip är immuna mot straff. Eller blivit utpressade av de egentliga […]

  6. […] sådan ombudskriminalitet är en naturlig kriminell anpassning till övervakningskamerorna, som jag skrivit om […]

  7. […] totalare och absolutare lagar kommer att leda till anpassning, till exempel till ombudskriminalitet istället. De verkligt skyldiga utnyttjar eller tvingar någon annan att utföra själva brottet […]


Kommentera

