Viktualiebrodern

Kontanter igen – en uppdatering

with 5 comments

Hänt den senaste tiden

I väntan på att jag skall bli färdig med att arbeta fram konkreta förslag på lagändringar för att det åter skall bli möjligt att betala bussbiljetter kontant, kommer här en liten samling av sådant som hänt i kontantfrågan den senaste tiden.

Först gick ju förstås SWIFT-avtalet igenom i EU-parlamentet i torsdags. Data om alla banktransaktioner i Europa kan därmed föras över i klump till USA. Det gör ju kampen för att försvara kontanterna, som ett icke registrerbart och anonymt betalningsmedel, ännu angelägnare.

En ny lag om obehöriga transaktioner träder i kraft den 1 augusti. Kontentan är den att risken med att använda kort ökar för den enskilde, som kan bli tvungen att ta en större del av kostnaden om kortet kommer i orätta händer. Det är alltså inte riskfritt med kort, även om intressena som hetsar mot kontanter söker förtiga det. Och regeringens pressmeddelande är förstås hårt vinklat till att den nya lagen skulle vara till betalarens fördel.

En positiv nyhet var att Tillväxtverket arbetar för kontanterna genom ett projekt med mobila uttagsautomater, som i sommar skall stå i skärgårdsområden för att i vinter flyttas till fjällvärlden.

I Sandviken fortsätter å andra sidan Arbetsmiljöverket sitt korståg för övervakningssamhället, genom att inte bara i vanlig ordning vilja förbjuda kontanter på bussarna, utan också kräva utökad kameraövervakning.

Jag har tidigare skrivit om varför kontanter är viktiga, här och delvis i del 1 i serien ”Återupprätta kontanter som betalningsmedel”. I delarna 2 och 3 undersökte jag vad som kan göras med nuvarande lagstiftning. Inte mycket, kom jag fram till, och därför föreslog jag i del 4 en ändring av förvaltningslagen. I del 5 (som är på gång) tänker jag föreslå ändringar i lagarna som reglerar kollektivtrafik, för att tvinga trafikutövarna att acceptera kontanter som betalningsmedel.

Tillsammans med Internet i glesbygd och en Lex Margit för Kriminalvården är Försvara kontanter mina tre viktigaste valfrågor i höstens val.

På valpejl finns jag här.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Advertisements

Written by viktualiebroder

13 juli 2010 den 14:35

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Välkommen till Norrköping någon gång – inga kontanter på bussarna, och kameror ‘för din och förarens trygghet’…

    Beelzebjörn

    13 juli 2010 at 14:56

  2. Du är välkommen att hälsa på i riksdagshuset från nyår 😉

    viktualiebroder

    13 juli 2010 at 14:57

  3. […] This post was mentioned on Twitter by Ann Markström. Ann Markström said: RT @piratbloggar: Viktualiebrodern: Kontanter igen – en uppdatering: Hänt den senaste tiden I väntan på att jag skall bli färd… http://tinyurl.com/38b9hsm […]

  4. Hej ! Eftersom jag bor i Sandviken och jobbar i Gävle så åker jag buss 41 däremellan 80 % av mina arbetsdagar. X-trafik har ett bra system där man köper biljetter i förväg anonymt. Dvs man köper antingen ett 30-dagars-kort eller ”reskassa”. Reskassa innebär att man har ett förbetalt kort med typ några hundra kronor. När man sedan reser en enstaka resa så dras biljettpriset av från reskassan. Systemet fungerar utmärkt och man kan åka anonymt. Man kan dela alla biljetter mellan varann i familjen t ex kan jag låna ut 30-dagarskortet en helg till någon annan.

    Så kontanter behövs inte på bussarna med detta system. Nackdelen är att man måste köpa biljetterna på X-trafiks försälningsställen för att kunna vara anonym, och de finns bara på ett fåtal ställen. http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=70&MenuID=69

    Hälsn. Urban

    Urban Sundström

    13 juli 2010 at 21:30

  5. Det handlar inte enbart om anonymitet, utan också om effektiviteten av att det finns ett allmänt betalningsmedel som fungerar överallt, så att det inte går åt en massa tid för att skaffa varje trafikbolags ”särvaluta”. Att för en enstaka resa köpa ett kort för mängdrabatt är heller inte effektivt, mer än ensidigt för bussbolaget då.

    Det går inte att stå med mössan i hand, när de som arbetar (medvetet eller omedvetet) för Övervakningssamhället skriver och föreslår lagar på löpande band som kokar grodan efter hand. Då är det nödvändigt att själv föreslå lagar med motverkande syften. Resonlighet är en pardans – vill man dansa resonlighetsdansen måste man våga bjuda upp och vara beredd att föra. Man kan inte stryka väggarna och vänta på att själv bli uppbjuden.

    Jag avser föreslå lag så att man vid varje påstigningstillfälle skall ha rätt att köpa biljett kontant. Om det inte finns automat, eller försäljningsstället är stängt vid tidpunkten, då skall trafikbolaget vara tvunget att sälja biljett mot ”lagliga betalningsmedel” vid påstigningen. Jag menar att det inte är konstigare än att lagen kräver anpassning så att handikappade kan åka med. Den paragrafen i förslaget till ny ”Lag om resenärers rättigheter i lokal och regional kollektivtrafik” heter för övrigt ”Rätten att resa”.

    Som de som fick övernatta på busstationen i Avesta, därför att kiosken var stängd och bussföraren nekade kontant betalning (länken verkar död nu, så jag kan inte länka). Jag menar att det är fullständigt oskäligt.

    Att betala kontant skall heller inte vara väsentligt dyrare än att betala med kort eller särvaluta. Och det i sin tur är inte konstigare än att den nya Betaltjänstlagen förbjuder extra avgifter vid kortköp. Då skall inte heller kontantbetalning diskrimineras.

    viktualiebroder

    14 juli 2010 at 08:06


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s