Viktualiebrodern

Uppdragbara mobiltelefoner

leave a comment »

Ööh, resiliens. Eller nåt.

Jag skrev en post för en tid sedan om en flicka vars mobil dog just som hon skulle visa tågvärden att hon köpt biljett.

Då kom jag att tänka på att jag för några år sedan funderat just över problemet att mobiler dör vid så olämpliga tillfällen. Och varför det inte verkade finnas några mobiltelefoner på marknaden med en handdriven dynamo inbyggd.

Jag ser i Clas Ohlsons katalog att de i år lanserar nyheten solcellsladdare för mobiltelefon. Men, hallå! vi bor i Sverige och är oftast inomhus när mobilen börjar lägga av…

Via Amazon hittar jag mera vad jag söker.

Och det visar sig att det kinesiska företaget Wenzou Success Group saluför en hel mängd olika apparater på samma tema.

Det finns visst en laddare som kan kopplas till cykeldynamon.

Men vad jag vill ha är en mobil, med dynamon inbyggd. Som vanligt när det gäller tekniska idéer vänder jag mig till patentlitteraturen. Och hittar GB 2285532

Ett utstickande handtag i sidan som man kan ”pumpa” batteriet med.

Eller WO 98/42060, som har en mera traditionell snurrspak.

Eller, slutligen, EP 409819, återigen en pumpvariant.

Nu vet jag inte om anledningen till att sådana telefoner inte finns att köpa är att det krävs alltför mycket handkraft för att ladda batteriet nämnvärt. Eller det helt enkelt inte finns någon marknad för sådana, åtminstone inte i den rika delen av världen. Opålitliga och dåligt utbyggda elnät brukar ju annars hänga ihop med solsken, och då är det förstås mera närliggande med en solcellsladdare.

Den som vill vara ännu säkrare, ifall också operatörernas nät skulle krångla, skaffar en mobil med plats för två olika sim-kort. Och med två olika kontantkortspaket, förslagsvis Telia (överlägsen täckning) och Comviq (som ännu går att få anonymt, tror jag).

Men en sådan säkerhetsnivå är lite som han som sydde in en resår i byxlinningen. För livrem och hängslen kan ju fallera. Samtidigt.

Mera allvarligt om säkerhetsfilosofi och vikten av redundans istället för komplicerade tekniska system har jag skrivit här.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

08 juli 2010 den 15:52

Lämna en kommentar