Viktualiebrodern

Finansförbundets intresse är inget allmänintresse

with one comment

Stå upp för kontanterna

Idag i Almedalen (kl 13.30 på Konstmuseet) arrangerar Finansförbundet ett seminarium med den provokativa titeln Tvättar staten pengar?

Hade jag varit nationalekonom hade mitt svar varit: Ja, det hoppas jag verkligen! Den svarta sektorns kontanthantering är nämligen, genom seignioraget, en lönsam affär för staten. Det är inte utan skäl som myndigheter är undantagna kravet på att efterforska varifrån pengar kommer i Penningtvättlagen.

Nu är jag inte nationalekonom och mitt försvar av kontanter har mer med omsorg om våra fri- och rättigheter att göra än med statens välfärd.

Men Finansförbundets syfte är ett annat. Man ”vill se ett kontantfritt samhälle”. Och gläder sig över att ”Under det senaste året har allt fler lyft kontanternas problem, inklusive regeringen i både proposition och hearings”.

Ja, vi är faktiskt några som också framhållit kontanternas förtjänster, och lyft korthanteringens problem. Dessvärre kanske inte med lika stark röst som Finansförbundet och dess förbundna.

Reinfeldt berömde sig av att den nuvarande regeringen inte ser till särintressen. Nehej, och vad skall man då säga om deltagarna på den hearing som Mats Odell sammankallade till den 12 mars och som syftades på ovan? Ett 30-tal aktörer från banker, handel, hotell- och restauranger, fackförbund, värdebolag, myndigheter och teknikleverantörer deltog.

Ok. Och var finns representanterna för allmänintresset i den skaran? Särintressen så långt ökar når. Inte ens ett 30-tal särintressen kan göra ett allmänintresse. Med minsta gemensamma nämnare hatet mot kontanter. Men folket fanns inte med.

(Nu finns det faktiskt restaurangidkare som går mot strömmen och hellre låter installera en uttagsautomat i lokalerna, till en tredjedel av priset för korthanteringen, än faller in i kören.)

Som första steg borde all statlig verksamhet bli så kontantfri som möjligt

Där har jag en diametralt motsatt uppfattning och föreslår en skärpning av Förvaltningslagens § 5 med innebörd att myndigheter förpliktigas att, på begäran, acceptera ”lagliga betalningsmedel” för in- och utbetalningar.

Nu är, ännu, som tur är lag något som riksdagen stiftar. Inte Finansförbundet. Och riksdagens ledamöter utses genom hemliga och fria val av alla medborgare som fyllt 18 år.

Jag vill bli invald i riksdagen i höst för Piratpartiet på en politik för att Återupprätta kontanter som betalningsmedel.

Tyvärr är det bara de som bor i Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland som kan kryssa mig, för det är bara där som jag återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista.

Jag heter Bengt Jonsson.

Written by viktualiebroder

07 juli 2010 den 07:52

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Egentligen har jag inga problem med virutella pengar (typ visakort) om det görs på rätt vis. Jag har inget emot att folk inte blir rånade.

    Tyvärr är det ingen som kommit på eller lanserat en metod som tar rejäl hänsyn till anonymitet och icke önskvärd spårbarhet. Cash-korten som fanns på nittiotalet var en liten väg på rätt håll men var långt före sin tid.

    E-mannen

    07 juli 2010 at 17:43


Kommentera

