Viktualiebrodern

Kö i tingsrätterna.

with 4 comments

Men vilken evinnerlig tur då!

Jag ser i Dagens Nyheter att målen stockar sig i tingsrätterna efter att polisen blivit effektivare. Konstigt nog kopplar ingen ihop det med att det är fullt på häktena just nu, till exempel i Skåne, där häktade ligger på madrasser på golvet i det tillfälliga häktet i Ystad. I Härnösand och Östersund är det också fullt. Likaså i Västerås med ströplatser kvar på Salberga.

Om det skriver sällan medierna. Man talar om rättskedjan, men gör i sinnet halt efter domstolarna. Till och med överåklagare Gunnar Stetler, som är den som utreder muthärvan inom Kriminalvården och därmed inte borde vara obekant med dess nuvarande problem, glömde(?) Kriminalvården då han för en tid sedan var medförfattare till en debattartikel i Svenska Dagbladet om behovet av en motsvarande ”Lex Sarah” för rättsväsendet.

Något som jag för övrigt ställer mig helt bakom. Fast med Kriminalvården inkluderad. Speciellt Kriminalvården.

Det är bara ett mysterium hur annars uppenbarligen intelligenta människor tror att häkten och fängelser är en ”svart låda”, dit problemet kan skjutas och, simsalabim, abrakadabra blir löst – out of sight, out of mind. Någon sorts omvänd cargokult tycks råda inom rättsväsendets tidigare steg.

Det är alltså helt enkelt ren bonntur att tingsrätterna inte hinner med. För det finns ingenstans att göra av dem som eventuellt skulle bli dömda.

Här har vi alltså en situation där alla vill att fler skall bli dömda, men ingen politiker vill bli den som ställer sig upp och säger att Kriminalvården faktiskt behöver byggas ut för att det skall vara möjligt. För den som kan misstänkas vilja gulla med brottslingar är rökt som politiker, och i brist på sådana som faktiskt vill gulla räcker det bra med någon som bara sakligt skulle våga påpeka det uppenbara: Hårdare straff kostar mer pengar. Pengar som aldrig kommer tillbaka, om inte fängelsevistelsen är meningsfull för att minska återfallsrisken. För antisocial personlighetsstörning är förmodligen en ekologisk nisch, med konstant ca 3% av alla män och 1,5% av alla kvinnor med det som livsstrategi, oberoende av hur många av dem som sitter inne vid varje given tidpunkt. Inlåsning kan bara ytterst tillfälligt minska brottslighet – det är andra faktorer som gör den ekologiska nischen oattraktiv i förhållande till ett hederligt liv.

Jag är nöjd med att när jag nu sällat mig till skaran av wannabe-politiker, med på valpejl, så ikläder jag mig det lilla barnets roll och säger högt att kejsaren är naken. Jag är starkt emot hårdare straff. Och det är en hjärtefråga för mig, vilket jag också kryssade i på enkäten som valpejl publicerar imorgon.

Den som ylar med hundarna efter hårdare straff kan själv få betala. Men det blir väl som med dem som ylade på statliga garantier till Saab – de var inte själva beredda att satsa ens den minsta 50-öring.

Svensk kriminalpolitik, från Beatrice Ask till Thomas Bodström till Johan Pehrson genomsyras av Nånannanism.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

30 juni 2010 den 20:10

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det intressanta när det gäller hårdare straff är att det i princip inte finns någon vetenskaplig forskning som visar på att det ger någon som helst minskad brottslighet med hårdare straff (men mängder som visar motsatsen). Samtidigt som det finns en stark drivkraft bland politiker att ropa på hårdare och längre straff.

    Minst sagt märkligt.

    Mab

    01 juli 2010 at 11:23

  2. Just precis.

    Antar att det är en variant på allmänningarnas tragedi – politiker får egen vinning (=röster) på något som alla förlorar på.

    viktualiebroder

    01 juli 2010 at 12:44

  3. […] innebär ett ökat tryck på dem har ljushuvudena, om uttrycket tillåts, synbarligen missat, se mitt inlägg igår om hur fullt det är på häktena runt om i landet just […]

  4. […] jag skrivit om tidigare så kännetecknas rätts- och säkerhetspolitiken i Sverige av flum, nånannanism och cargokult. […]

    Viktualiebrodern

    02 juli 2010 at 10:03


Kommentera

