Viktualiebrodern

Om att ropa på trollen

leave a comment »

Ja, vi gillar Internet!

Vi är det vi utger oss för att vara och måste därför vara mycket noga med vad vi utger oss för att vara.

(Kurt Vonnegut: Moder Natt)

Det visar sig nu att personerna bakom Facebook-sidan som samlades för att hata den misstänkte förövaren i Landskrona hade fejkat alltsammans.

Jag menar att det var ett djupt oetiskt förfarande. Den Facebook-sidan passade censurivrarna bara alltför väl, och som ett brev på posten kom Internethatet, det vill säga hatet mot Internet, fram.

Och Penilla Gunther, som jag inte ens tyckt vara värd en kommentar – svara icke dåren efter hans oförnuft, så att du icke själv bliver honom lik som det står i Ordspråksboken i bibeln, men många andra piratpartister har gjort det så det räckte i alla fall – hon använde till och med Facebook-sidan som slagträ mot Piratpartiet.

Nu skall jag blåsa i min egen trumpet och säga att jag är stolt över att jag stod emot Internethatet. På Piratpartiets forum skrev jag ironiskt i tråden Internet uppsving för ultrahögern

Yttrandefrihet är skit

Fast alternativen är sämre förstås

Annars? Hänt nåt nytt?

Internet skiljer sig inte från den verkliga världen. Människor, inklusive jag själv, beter sig oöverlagt och säger dumma saker. Men det är det pris man får betala för yttrandefriheten. Och alla historiskt prövade alternativ till yttrandefrihet har visat sig vara sämre.

Vi i Piratpartiet gillar Internet. Gör du det också, så rösta på Piratpartiet den 19 september!

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtlnad och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

13 april 2010 den 10:19

Kommentera

