Viktualiebrodern

Piratideologi och säkerhet

with 27 comments

Redundans, framförhållning och kommunikation. Eller Apartheid, kvickfix och övervakning

Man kan urskilja två vägar för människor att nå trygghet och säkerhet.

Den ena utgår från att man inte kan undvika att obehagliga saker kommer att inträffa, att det visserligen inte skadar att försöka skydda sig, men att i det långa loppet är viktigare att se till att ha alternativ än att sätta alla pengar på en och samma häst.

Man är vaksam och försöker se framåt och förutse när något kan vara på gång att inträffa.

Och man söker kommunicera med andra för att försöka förstå deras avsikter och förmedla att man själv har goda avsikter.

Den andra vägen tror att det är möjligt att försäkra sig mot allt möjligt ont som kan inträffa genom att bygga statiska, avspärrande, segregerade, apartheidsystem för att skydda sig mot allt och alla.

Man vill inte lägga tid (eller känna obehaget i att vara osäker) på att förutse och bedöma framtiden, utan vill ha snabba, en-gång-för-alla, fixar mot allt. Eftersom man naturligtvis inte kan försäkra sig mot allt omedelbart, bygger man efterhand ett lapptäcke av kvickfixar, av inbördes motstridiga system.

Att kommunicera med andra för att utröna deras avsikter, eller förmedla sina egna, anser man vara för ansträngande, utan fogar sig i oförståelsen av ”den andre” som en naturens ordning och söker istället en lösning på informationsproblemet om denne ”andres” avsikter genom att övervaka henne.

Men den andra vägen leder inte till säkerhet. Den skjuter bara den oundvikliga katastrofen framför sig, och förvärrar den, därför att när den inträffar gör inneslutningarna och avspärrningarna att det inte finns några alternativ, lapptäcket av kvickfixar att systemet blivit komplicerat bortom en möjlig förståelse och överblickbarhet och avsaknaden av kommunikation att ett gemensamt agerande inte är möjligt.

Summan av individuell mentalitet är politik

Utvecklingen i Sverige och världen har alltmer gått den andra vägen att söka säkerhet. Men när många människor i sin individuella strävan handlar kollektivt, i samförstånd, är det inte längre en mentalitetsfråga. Då är det politik.

Piratrörelsen står, skulle jag vilja hävda, entydigt för den första vägen.

Ed: Ett exempel från dagens tidningar: En bilförare hamnar på fel sida om det statiska apartheidsystemet ”Mitträcke”. Och efter att händelsen redan faktiskt inträffat, fanns små möjligheter att vända eller väja. Ty systemet saknade redundans. Och den virtuella ”säkerheten” visade sig utgöra en reell fara.

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtlnad och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

03 mars 2010 den 14:04

27 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag är rädd för min granne, han kanske vill mig illa, därför är det bäst att jag försvarar mig straffar honom på förhand för säkerhets skull.

    Sådär tänker otroligt många människor när de preventivt agerar på rädsla och oro inför något. Det är per definition att vara paranoid. Men formulerat som ovan, då inser de flesta att ett sådant agerande inte leder till ökad trygghet, tvärt om. Men oro och rädsla reser något av de kraftigaste mentala blockeringar vi känner till, där kognitiven mentalt måste försvaras in absurdum likt den religiöse som inte kan utmana sina sina trossatser med mindre än att riskera förlora sin tro.

    Men mardrömmar är inte mer sanna än förhoppningar, men handlingar baserade på de två olika fantasierna skiljer sig starkt åt. Kort sagt, rädda människor är farliga människor, i synnerhet de med makt eller vapen i hand.

    steelneck

    03 mars 2010 at 14:28

  2. ”Man kan urskilja två vägar för människor att nå trygghet och säkerhet.”

    Jag tycker att man ska vara väldigt noga med att skilja mellan trygghet och säkerhet. Trygghet handlar om vår inställning. Säkerhet handlar om faktiska risker.

    Eller för att ta ett exempel: den bilförare som sätter sig bakom ratten en mörk kväll med litet halt väglag känner sig nog tryggare än den flygrädde resenär som just ska ta flyget från Stockholm till London. Ändå är det med stor sannolikhet den senare som utsätter sig för minst risk.

    Tor M

    03 mars 2010 at 14:44

  3. Det är just för att sådana onda cirklar är så svåra att bryta som jag är så insnöad på att politiken skall verka för att förtroende mellan människor, framförallt sådana som inte känner varandra eller har andra bindningar, skall ÖKA.

    Hela min politik går ut på det, liksom.

    viktualiebroder

    03 mars 2010 at 16:19

  4. Du har rätt. Trygghet och säkerhet är olika saker. Det gick för fort för mig där.

    På samma sätt är den som satsar på piratvägen säkrare, men den som satsar på den andra vägen kanske känner sig tryggare.

    Kanske är det så att ett pris man måste betala för att vara säkrare, är att man ofta måste känna sig otrygg? Medan den som alltid känner sig trygg lever väldigt farligt?

    Tack för att du kommenterar!

    viktualiebroder

    03 mars 2010 at 16:20

  5. Mmmm… man vill allt oftare byta ut frasen ”det känns tryggt” mot ”det känns tryckt”.

    Skämt åsido, såväl artikel som kommentarer så långt var tänkvärda och intressanta. När jag läser olika piratbloggar så känner jag ofta att vi snöar in i lite för få spår hela tiden, då känns det verkligen som en frisk fläkt att läsa lite reflektioner som rör sig mer i filosofins trakter(?) än i det ständiga nyhetsflödets konkreta händelser.

    Du hamnar strax i min bloggrulle.

    Christer

    03 mars 2010 at 20:59

  6. Tack.

    Trots allt är det snart valrörelse, och då vill jag ha en ”databas” med många olika (tidlösa) ämnen som stöd för argumentationen.

    viktualiebroder

    04 mars 2010 at 07:59

  7. […] en, förment, säkerhet genom Apartheid. (Jag har skrivit mera specifikt om säkerhetsfilosofier här). Men Apartheid som säkerhetsfilosofi är inte robust mot yttre störningar. När något händer […]

  8. […] genom låsta system/Apartheid, kvickfixar och övervakning. Jag ser detta som skillnaden mellan pirat säkerhetsfilosofi och den som de högljudda står för. Som Thomas Bodström, Beatrice Ask, Johan Pehrson och Dick […]

  9. […] Vi behöver en pirat säkerhetsfilosofi. […]

  10. […] flygplanskapare sannolikt inte sitter kvar på sin plats. Men det problemet kan man, i sann kvickfixanda, lösa genom att redan vid starten söva ner alla passagerare. I dessa tider av minskande […]

  11. […] Vi förstår. Men nu är det så här att säkerhet inte åstadkoms genom att vi alla gemensamt tänder på, utan säkerhet nås på helt andra sätt än genom övervaknings- och kontrolldrogen. […]

  12. […] Men vad vi istället behöver är redundans, långsiktighet och kommunikation. Jag har skrivit om dessa olika säkerhetsfilosofier, här. […]

  13. […] väg”. Men den säkerheten är den sorts statiska säkerhet som jag tidigare skrivit om här. Den fungerar så länge den fungerar, sen fungerar den inte alls. Och då blir det farligt, […]

  14. […] för en säkerhetsfilosofi som känneteckna av redundans, långsiktighet och kommunikation. Därför att komplicerade system utan alternativ, lapptäckeslagstiftning och övervakning av alla […]

  15. […] därför är det bättre att satsa på säkerhet genom alternativ, om möjligt så enkla och robusta som möjligt, än på komplicerade, ”säkra” system. […]

  16. […] Mera allvarligt om säkerhetsfilosofi och vikten av redundans istället för komplicerade tekniska system har jag skrivit här. […]

  17. […] tror jag inte på att avspärrningar/apartheid och övervakning gör oss säkrare, utan ser hellre alternativ och kommunikation. Den säkerhetsfilosofin går jag till val […]

  18. […] Jag har skrivit om säkerhetsfilosofier tidigare här. […]

  19. […] Om säkerhetsfilosofier har jag skrivit här. […]

  20. […] om stöd den 19 september för att lagstifta bort SJ:s legitimationstvång, för att verka för ett annat säkerhetsparadigm baserat på redundans, långsiktighet och kommunikation och för att vara en röst mot […]

  21. […] detta ställer jag en säkerhetsfilosofi som istället för ”perfekta system” siktar på redundans, det vill säga att se till […]

  22. […] Det skall inte vara lapptäcke, utan evidensbaserat. Lapptäckeslagstiftning igår i en säkerhetsfilosofi som är både hög risk och för oss in i […]

  23. […] Jag tror inte på att trygghet (och ”säkerhet”)  kan nås genom komplicerade system, efterhand nödvändiga kvick-fixar och övervakning av människor. Jag tror på trygghet och ”säkerhet” genom redundanta, anpassningsbara system, som siktar till långsiktig robusthet och inkluderar kommunikation och samarbete mellan människor. En sådan säkerhetsfilosofi har jag skrivit om här. […]

  24. […] Redundanta system som är robusta mot störningar och  övervakningsproblematiken hör samman. Jag har skrivit om det tidigare bland annat här. […]

  25. […] den politiska vägen. Skriva öppet om saken (som här). Ställa upp i allmänna val för en annan säkerhetsfilosofi, och för att försvara fri- och rättigheter,  så länge den möjligheten nu ges. Och […]

  26. […] också det jag tidigare skrivit specifikt om cykelbanor. Och om säkerhet genom Redundans, Framförhållning och Kommunikation. Eller för den delen hur jag såg på en möjlig Piratpolitik i Trafikutskottet. Eller begreppet […]

  27. […] Min syn på en piratideologi för säkerhet skrev jag om här. […]


Kommentera

