Viktualiebrodern

Åt oss finorden, åt ”De Andra” fulorden!

with one comment

Om den manikeistiska utdikningen av språket

Idéhistorikern Henrik Bachner uttalar sig i Sydsvenskan om Ilmar Reepalus uttryck ”Den israeliska lobbyn”. Han anser uttrycket problematiskt, eftersom

På vilken högerextrem eller antisionistisk hemsida som helst kan du hitta formuleringar om den judiska lobbyn och den israeliska lobbyn. I de sammanhangen är det ofta uppenbart att begreppet har en antisemitisk betydelse.

Varför Bachner använder högerextrem och antisionistisk i samma mening är oklart, men sannolikt avser han att frammana någon sorts ”Guilt-by-association”, och implicera ett likhetstecken, ”ofta uppenbart”, mellan antisionism och antisemitism.

Per Gudmundson i SvD är något mindre subtil, utan beskriver ett användande av uttrycket ”israelisk lobby” som ”vanligt förekommande i antisemitisk diskurs”, alltså implicerar en tro hos sagesmannen på en ”judisk konspiration” à la Sions vises protokoll.

Jag kommer att tänka på en ”Gruk” av det danska universalgeniet Piet Hein

En yndet form for polemik

består i det probate trick

at dutte folk en mening på,

hvis vanvid alle kan forstå

Yndet = omtyckt, probate = beprövade.

Det tycks vara något som antisemiter och sionister har gemensamt, att vilja likställa israelisk med judisk och ett ifrågasättande av den sionistiska teorin och praktiken med antisemitism. Bara med den skillnaden att för de förra, faktiska, antisemiterna är judisk=israelisk (som ett exempel på hur ”judar bär sig åt”) , och för de senare är israelisk=judisk (som ett rättfärdigande av staten Israels existens och praktik mot bakgrund av den judiska historien).

Diskursivt blir resultatet det samma – les extrèmes se touchent.

Men en sådan manikeistisk svartvitmålning av världen (”Den som inte är med oss är mot oss”) och en sådan manipulativ utdikning av språket är inget som en fri tänkande människa behöver hålla sig till. Ännu mindre respektera.

För det går alldeles utmärkt att ifrågasätta statsbildningen Israel i dess nuvarande form och se den realt existerande sen-sionismen som, tillsammans med oljans förbannelse, den främsta orsaken till Främre Asiens nuvarande malaise. Och, återigen vid sidan av oljan, som det största hindret för en förändring. Utan att för den skull vare sig subjektivt uppleva sig som antisemit eller i objektiv mening vara det.

(Att hävda att någon kan vara något i ”objektiv mening” oberoende av om vederbörande själv upplever det så eller ej, är för övrigt en trossats inom stalinismen)

För att citera den libertarianske ikonen Murray Rothbard, av antisemiterna ansedd för mindervärdig och av sionisterna som ”självhatare”, i hans essäWar guilt in the middle east

Just because all sides share in the ultimate State-guilt, does not mean that all sides are equally guilty.

Och Rothbard döljer inte var han ansåg den huvudsakliga skulden för tillståndet i Främre Asien låg. Och det redan då essän skrevs, efter sexdagarskriget 1967. En rekommenderad läsning.

Rothbard har också skrivit om utdikningen av språket från sionistiskt håll, och användandet av fulordsvapnet mot kritiker av Israel. Likaså en rekommenderad läsning.

För alla som nu tror att jag är libertarian och okritisk lärjunge till Mr Rothbard kan jag dementera det. Men egentligen anser jag mig inte tvingad att göra en sådan dementi, utan tar istället på det bestämdaste avstånd från alla försök till ”Guilt-by-association” och hävdar min, och andras, rätt att läsa och citera vem det vara må.

Skam den som tänker illa därom – honi soi qui mal y pense

Annonser

Written by viktualiebroder

03 mars 2010 den 16:01

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Den som inte är med oss är mot oss

    Med tanke på sammanhanget när det senast yttrades på hög nivå så är det, i det fallet, direkt antidemokratiskt eftersom demokrati inte kan existera utan opposition.

    steelneck

    04 mars 2010 at 22:32


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s