Viktualiebrodern

Primärvalet är över. Leve primärvalet!

with 3 comments

Speciellt om resultatet i region Mitt.

Ed: Detta skrevs innan de officiella listorna kommit upp. De finns här.

Piratpartiets primärval är nu över. Här finns en preliminär lista över antal röster på de olika kandidaterna. Hur kandidaterna rangordnats av de röstande påverkar i slutändan resultatet.

Lite anmärkningsvärt är, att av de tio första namnen (sannolikt riksnamnen som hamnar på samtliga valsedlar på udda platser 1-19) är sex-sju kvinnor. Det var alltså på håret att en man skulle tvingas bli inkvoterad…hehe.

Intressant för mitt eget vidkommande var förstås resultatet bland kandidaterna till Mitt-listan, som får platserna 2-20 (jämna) samt 21 och 22 på valsedeln. Så här ser det resultatet ut

Rickard Olsson, Östersund 209

Frida Sjölander, Sundsvall 88

Andreas Larsson, Rättvik 58

Curt Jonsson, Borlänge 58

Yvonne Lindvall, Sandviken 46

Andreas Rönnqvist, Gävle 43

Ingela Olsson, Gävle 40

Lars-Erik Jonsson, Östersund 38

Nils Agnesson, Borlänge 38

Urban Sundström, Sandviken 37

Bengt Jonsson, Malung-Sälen 35 (that’s me, folks)

Jan-Olof Flink, Sundsvall 32

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Josefin Fjällborg, Ludvika 30

Max Sidenstjärna, Borlänge 28

Mats Eriksson, Ludvika 26

Daniel Nyström, Ånge 23

Mikael Holmqvist, Falun 13

Ken Swedenborg, Ludvika 11

Joakim Hermansson, Ö-vik 10

En trolig lista för Mitt skulle alltså bestå av de tio riksnamnen plus de ovanstående till och med Jan-Olof Flink. Själv hamnar jag då på 21:a plats.

Reservation för rangordningen på de avgivna rösterna som sagt. Och kvoteringen kan göra någon skillnad, därför att av de 12 namnen är 3 kvinnor. Men av riksnamnen är då 6-7 kvinnor, sammanlagt 9-10 av 22, vilket är väl över 30%.

Det var alltså 35 personer som röstade på mig och det är fler än jag känner, så det är jag nöjd med. Speciellt var det faktiskt 1 som satte mig på första(!) plats, 2 på andra och 3 vardera på tredje, fjärde och femte plats. Och nej, jag var inte någon av de rösterna själv. Jag bugar och bockar över detta förtroende! Rådata finns här.

Men nu är äntligen den här perioden över, och nu handlar det om politik utåt igen. Det här skall bli roligt!

Nu går vi hem till våra valkretsar och förbereder Piratpartiets intåg i riksdagen 2010! 🙂

Ed: Det blev plats 20 till och med. Alla listor här.

Written by viktualiebroder

18 januari 2010 den 13:20

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tas ingen hänsyn till vilken plats på listan rösten kom ifrån? Den hittills publicerade listan säger ju bara hur många röstsedlar en kandidat var på, inte huruvida de hade plats 1 eller 22. Och med tanke på att man skulle rangordna folk antar jag att det fanns en poäng i att göra det?

    stroll

    18 januari 2010 at 16:20

  2. Jo absolut tas hänsyn till rangordningen som de som röstat gjort när de officiella listorna räknas fram. Men det skrev jag också. Det blir säkert lite omkastningar.

    Jag skriver inga officiella nyheter och eviga sanningar här, kära nån!

    viktualiebroder

    18 januari 2010 at 16:25

  3. […] undantag för vissa justeringar för balansen mellan könen, skapades de helt efter utgången i ett öppet primärval. Ett primärval som lät varje röstande rangordna sina föredragna kandidater enligt Condorcets […]


Kommentera

