Viktualiebrodern

Haiti finns inte

with 2 comments

Det, varom man inte kan tala, därom måste man tiga (Ludwig Wittgenstein).

Här hade jag egentligen velat skriva något om Haiti med utgångspunkt i Christoph Wargnys bok Haiti n’existe pas (Haiti finns inte). Jag läste den i somras. En skakande läsning.

Men nu är det så att jag är för tillfället på ett ställe och boken på ett annat. Så mitt tänkta referat av Haitis historia, kombinerat med det jag på sistone lärt av spelteori i allmänhet och Prisoner’s dilemma i synnerhet får vänta. Eller inte alls bli av.

Jag kommer att tänka på några av ord av Dan Andersson (ur minnet)

Den som säger ett enda ord inför det verkliga eländet – han hädar.

Så kanske det är lika bra att jag inget skriver.

Jag hoppas läsaren har fantasi. Den ”ökände skattesmitaren” Roger Akelius har det.

Människa, man kan inte leva utan medlidande (Fjodor Dostojevskij)

Hoppets stjärna finns här.

Ed: Citattecken runt epitetet till Roger Akelius. Som framgår av kommentar missuppfattades det som att det var min åsikt.

Ed2: En mera innehålsrik post om Ayiti finns här.

Written by viktualiebroder

16 januari 2010 den 23:51

Publicerat i Världspolitiken

Tagged with ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du är oansvarigoch ful som påstår att Akelius är en skattesmitare.
    Han är skrivit böcker om skatt, helt rumsrena.

    Du är inte mördare bara för att du skriver en kriminalroman

    Roger Akelius

    17 januari 2010 at 14:32

  2. Det är inte alltid ironi går fram.

    I vissa kretsar gäller han som skattesmitare. De får nog skämmas mer nu än jag då.

    viktualiebroder

    17 januari 2010 at 15:24


Kommentera

