Viktualiebrodern

Piratpartierna och genusfrågan, del 1

with 7 comments

Den tyska debatten

Efter att den tyska miljöpartisten Julia Seeliger den 1 september skrivit ett mycket kort blogginlägg med titeln ”Piratenpartei WTF??”, bröt en intensiv debatt ut i den tyska bloggosfären. Kritiken mot Piratenpartei (hädanefter förkortat PP) siktade in sig främst på tre omständigheter:

* Den låga andelen kvinnor som medlemmar och vad detta implicerade/sade om synen på kvinnor i PP.

Till saken hör att ingen vet hur stor andelen är, eftersom PP inte registrerar kön vid inträde i partiet. Lika lite som hudfärg eller religion för övrigt, och av samma skäl. Inte relevant. Men det kan antas att andelen ligger runt 10%, dvs ungefär som den var i det svenska Piratpartiet före FRA-debatten (nu på 12,8%).

* PP har uttalat sig mot kvotering till förtroendeposter i partiet och vid uppställning av kandidater i val. Kritikerna menar att detta innebär ett naivt förnekande av defacto-maktstrukturer i samhället och möjligen av maktstrukturer i PP självt. Ett förnekande som i sig återspeglar ett antifeministiskt/kvinnofientligt synsätt.

I valet till Förbundsdagen var samtliga nationella kandidater män. Däremot var flera regionalt uppställda direktkandidater för PP kvinnor.

* PP har efter omröstning bestämt att medlemmar skall betecknas ”Pirat”, vilket de anser vara en könsneutral benämning, med hänvisning bland annat till de svenska rötterna och engelskt språkbruk. Kritikerna menar att ”Pirat” är en entydigt manlig form och att ett uteslutande av den kvinnliga formen ”Piratin” (på modern tyska könsneutralt ”PiratIn”) är en avsiktlig antifeministisk markering.

Jag kommer i ett antal följande blogginlägg försöka referera och sammanfatta argument och ståndpunkter. Så gott jag nu kan, det är omöjligt att läsa alla kommentarer på alla bloggar. Även om debattläget i Tyskland är betydligt mera infekterat än i Sverige, är debatten intressant också för oss.

Ett särskilt problem i debatten har varit att de allra flesta pirater (av båda könen) kommer från en logiskt-tänkande IT-kultur och är obekanta med den moderna genusdiskursen. Medan, i motsvarande mån, feminister (av båda könen) som uttalat sig i frågan inte känt till IT-kulturen i allmänhet eller åtminstone inte piratpartikulturen.

Upplagt för begreppsförvirring, ömsesidiga anklagelser om flum och allmänna kulturkrockar!

Del 2 i den här serien finns här

Jag heter Bengt Jonsson och kandiderar för nominering till Piratpartiets listor till riksdagsvalet 2010.

Ed: Für die deutschen Besucher

Written by viktualiebroder

07 december 2009 den 13:57

Publicerat i Feminism, Piratpartiet

Tagged with ,

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag är ganska övertygad om att den låga andelen kvinnor i Piratpartiet beror på att de grundbultar som PP nu fasställt är typiska för män att attraheras av. När frågeställningarna appliceras på andra samhällsområden så tydliggörs att piratideologin även är viktig för kvinnor.

    Synliggör man samhällets alla områden så kommer fördelningen nog bli tämligen jämlik.

    Vad som är direkt oroande är att jag uppfattar svaren (riksdagskandidatutfrågningen) från de män som inte vill utvidga områdena som klart uttryck för ett gammaldags manligt revirtänkande.

    Man vill hålla fast ett manligt smalt spektra där man är tämligen suverän i kunskap. Det här är ett problem som tål att funderas över. Utfrågningen pågår fram till den 14:e december.

    Anders Nordin

    07 december 2009 at 20:14

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Julia Seeliger, Elquee. Elquee said: @Falkvinge https://viktualiebrodern.wordpress.com/2009/12/07/piratpartierna-och-genusfragan-del-1/ […]

  3. Kvinnoandelen steg ju under FRA-debatten så du har nog rätt i att utvidningar av politiken kan öppna många ögon.

    Sen vet jag inte riktigt om man skall kalla det för revirtänkande att inte vilja luta sig ut genom tågfönstret. Man hamnar lätt på hal is.

    Angående feminismen tycker jag mig se ett ganska tydligt auktoritärt drag som jag vänder mig emot.

    Men om jag förstått saken rätt har könsdebatten som började som en kvinnofråga och sedan om jämställdhet, numera övergått till att handla om genus (till exempel kvinna, man) och maktförhållanden i allmänhet. Det är lite intressantare tycker jag.

    Men mer om detta efter hand. Hoppas jag.

    viktualiebroder

    07 december 2009 at 23:04

  4. […] Den första posten finns för övrigt här. […]

  5. […] tidigare inlägg, här och här, har jag försökt återge den feministiska kritiken mot det tyska Piratenpartei, […]

  6. […] inlägg i den här serien finns här, här och […]

  7. […] piraterna och genusfrågan, med utgångspunkt i den tyska debatten hösten 2009, har jag tidigare skrivit. För de tyska läsarna skrev jag en redogörelse för kvoteringen vid […]


Kommentera

