Viktualiebrodern

Regelbaserat eller fysiska hinder?

with 9 comments

Att fostra aktörer eller fostra undersåtar

En viktig förutsättning för samarbete mellan människor är ömsesidig tillit och förtroende. Ekonomisk forskning visar också att tillit, i synnerhet mellan främlingar, är en avgörande faktor för materiellt välstånd i ett samhälle. Citat från artikeln på wikipedia:

Individuals that are in relationships characterized by high levels of social trust are more apt to openly exchange information and to act with caring benevolence toward one another than those in relationships lacking trust.

Hur bygga förtroende mellan människor som är obekanta för varandra?

Tes 1: Regelbaserade system som förutsätter gemensam tolkning av enkla regler i konkreta situationer och därför kommunikation mellan aktörer bygger förtroende.

Tes 2: System som minimerar kontaktpunkterna mellan människor och ersätter dem med förutbestämd design bygger inte förtroende.

Tes 3: System frikopplade från mänsklig interaktion (som i (2)) är mindre robusta för yttre störningar. Yttre störningar kommer att inträffa. Då yttre störningar inträffar fungerar inte systemet.

Tes 4: När systemet inte fungerar på grund av yttre störningar söker aktörerna lösa problem genom kommunikation. Då detta försvåras eller omöjliggörs genom systemens design, uppstår frustration. Frustration leder till aggressivitet och sökande efter skyldiga. ”Den andre” ligger närmast att peka ut.

Tes 5: När kommunikativa misslyckanden förklaras med utpekande av ”skyldiga” minskar förtroendet för andra, i synnerhet för främmande människor.

Tes 6: När förtroendet börjat eroderas har en förstärkande ond spiral inletts. Wikipedia igen:

Once trust is lost, by obvious violation of one of these three determinants, it is very hard to regain trust. Thus there is a clear a-symmetry in building versus destruction of trust. Hence being and acting trustworthy should be considered the only sure way to maintain a trust level.

Trafikpolitiken under de senaste decennierna har i Sverige fokuserat på att ersätta möten mellan aktörer (i det i och för sig vällovliga, men suboptimerande, syftet att minska möjliga missförstånd med potentiellt fatala följder), med skapande av fysiska hinder (Nollvisionen).

Det är min övertygelse att detta varit ett allvarligt misstag som bidragit till att omvandla förtroendefulla aktörer till misstänksamma undersåtar.

Ed: Svenska Dagbladet skriver idag 100903 om regler som bas för mänsklig samvaro och hur människor själva skapar oskrivna regler att leva efter. En civilisationsprocess. Tragiskt nog missar artikelförfattaren helt tendensen mot fysiska avspärrningar istället för regler

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Advertisements

Written by viktualiebroder

23 november 2009 den 10:56

Publicerat i Kandidatur, Trafikpolitik

Tagged with ,

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Kommunikation och ”affordance”, inte avspärrning, förbud, […]

  2. […] har skrivit om hur regelbaserade trafiksystem främjar kommunikation och, i förlängningen, förtroende och […]

  3. […] Detta förslag ligger helt i linje med Transportstyrelsens tidigare politik för att minimera mänskliga möten i trafiken. En pedagogik jag skrivit om tidigare. […]

  4. ”Tänk så underbart det är – att ingen behöver vänta ett enda ögonblick – innan de börjar med att göra världen bättre på något sätt.”Anne Frank

    Josef Boberg

    27 december 2009 at 14:14

  5. […] Genom särandet i olika celler försvinner också tillfällena, och meningen med, kommunikationen mellan trafikanter av olika trafikslag. Det har jag skrivit om här. […]

  6. […] för ett sådant samhälle har jag skrivit om här. Om regelbaserat kontra fysiska hinder här. Hur människor påverkas av trafikmiljön de upplever […]

  7. […] med andra människor, och genom sinnenas upplevelser av de döda tingen i närmiljön. Därför är regler viktigare än fasta/avspärrande system. Och därför är affordansen så viktig i de miljöer vi […]

  8. […] en möjlig Piratpolitik i Trafikutskottet. Eller begreppet ”Affordans”. Eller om ”Regelbaserat eller fysiska hinder”. Share […]

  9. […] är miljön väsentlig för människors psykiska hälsa. Torftighet eller affordans. Regelbaserat eller fysiska hinder. Nollvisioner och […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s