Viktualiebrodern

Piratpolitik i Trafikutskottet, del 1

with 12 comments

Ingen kommer undan trafiken. Om en pedagogik för frigörelse eller för underkastelse.

Genom sin universalitet, att den berör de allra flesta människor och väldigt ofta, påverkar trafiksystemen och hur de utformas vårt sätt att umgås med andra, speciellt vårt sätt att umgås med för oss främmande människor.

Jag har skrivit om hur regelbaserade trafiksystem främjar kommunikation och, i förlängningen, förtroende och tillit mellan människor. Medan fysiska hinder och avspärrningar främjar motsatsen.

Jag har också skrivit om hur trafiksystem med inbyggda valmöjligheter, hög grad av affordans, främjar ett frihetligt sätt att tänka. Medan ett trafiksystem med torftiga valmöjligheter leder till auktoritetstro och fostrar undersåtar.

De senaste decennierna har trafikpolitiken i Sverige haft som enda mål att minimera antalet olyckor. Detta har skett genom en ensidig satsning på fysiska hinder, avspärrningar, en utarmning av valmöjligheter och apartheid mellan olika kategorier av trafikslag. Jag menar att detta varit en extremt kortsiktig politik, en politik som, felaktigt, satt kostnaden till följd av en pedagogik för ett auktoritärt samhälle lika med noll.

För kostnaden för att fostra auktoritära, osjälvständiga och frustrerade människor är inte noll. Den får vi och våra barn betala i framtiden. Och det är svårare att bygga tillit än att rasera den.

Att komma till en korsning kan vara en lektion i att omsätta en enkel regel (högerregeln) genom samarbete och kommunicerande med en främmande människa. Att samsas på samma yta med andra trafikslag främjar förståelse och kommunikativt samarbete. Att ha flera möjligheter till fortsatt vägval i en korsning är en lektion i självständigt tänkande och frihet.

Men också en avspärrning är en lektion. I att ”någon annan” vet bättre och bestämmer. Det är också ett förlorat tillfälle att bygga tillit och förtroende.

Också apartheid är en lektion. I att det finns ”den andre” som inte kan uppföra sig och som vid behov kan fullgöra rollen som syndabock. Ett behov vi aldrig behöver tvivla på kommer att uppstå. Som den gamle miljöpionjären Roland von Malmborg uttryckte i en sång

Varje gräns fungerar utmärkt som lins

båda sidor ser var monstrena finns

Det räcker att läsa kommentarsfältet till snart sagt varje artikel som rör trafikmiljön i dagstidningarna och man känner hatet.

Också en torftig trafikmiljö fattig på valmöjligheter är en lektion. I auktoritärt tänkande.

Som ledamot av Trafikutskottet skulle jag arbeta för att medvetandegöra om trafiksystemens pedagogiska verkan. Jag skulle efter förmåga introducera tankar om vikten av kommunikation och affordans i trafiksystemen för att främja en fostran för tillit och frihetligt tänkande.

Jag skulle vända mig emot Nollvisionens dolda läroplan för att fostra misstänksamma, okommunicerande och auktoritärt tänkande människor.

Slaget om huruvida framtidens samhälle skall vara frihetligt förtroendefullt eller auktoritärt övervakande sker i människornas sinnen.

Låt oss föra den kampen på gator och vägar. Och i riksdagens Trafikutskott!

Jag heter Bengt Jonsson och kandiderar för nominering till Piratpartiets listor inför riksdagsvalet 2010.

Written by viktualiebroder

23 november 2009 den 21:31

Publicerat i Kandidatur, Trafikpolitik

Tagged with ,

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Piratpolitik i Trafikutskottet […]

  2. […] en Trafikpolitik som fostrar fria och förtroendefulla människor och inte misstänksamma och hatiska slavar och […]

  3. […] jag har ju också en politik jag vill föra fram. Och jag har kunnat konstatera, lite till min förvåning och, faktiskt, […]

  4. Riktigt många bra inlägg på den här bloggen! Det här var ett av dem.

    Thomas Tvivlaren

    04 januari 2010 at 00:09

  5. […] om än de inte drar slutsatserna lika långt till en högre samhällelig nivå. Som jag gör här, här och […]

  6. […] och misstänksamt samhälle. En trafikpolitik för ett sådant samhälle har jag skrivit om här. Om regelbaserat kontra fysiska hinder här. Hur människor påverkas av trafikmiljön de upplever […]

  7. Tack för kommentaren på bloggen Q-kontinuiteten. Det är mycket intressanta tankar du har! Ett problem är väl att kopplingen mellan trafikplanering och stadsplanering i termer av t ex social hållbarhet fortfarande är väldigt outvecklade på den kommunala nivå. Debatten behövs!

    Mats

    23 september 2010 at 10:10

  8. Och jag tackar för att du tar mig på allvar.

    Lite låg efter valet… Det gick ju inte så bra för vare sig Piratpartiet eller mig själv.

    viktualiebroder

    23 september 2010 at 16:10

  9. @Viktualiebrodern: Helt naturligt att känna sig dämpad efter att ha investerat mycket tid och energi i något under lång tid.

    Ta dock inte motgången som ett personligt nederlag. Du behöver nå flera tror jag. Alldeles för mycket EGET tankegodis i dina inlägg för att inte komma till nytta i ett parti som PP.

    Thomas Tvivlaren

    23 september 2010 at 19:30

  10. Jag vet att ni är några stycken som förstått och uppskattat vad jag skrivit. Och det är jag glad för – annars hade jag väl gått tillbaka till tonåren och börjat grubbla över vad det var för fel på mig. Nu vet jag ju att det är ”alla andra” det är fel på 😉 Åtminstone det jag skrev i början – på slutet blev det ju sämre.

    Jag tillhör ju de 27% av Piratpartiets väljare som enligt någon undersökning har ”lågt eller mycket lågt förtroende för politiker” (till och med högre än för sd). Men nu förstår jag att det beteende jag så föraktar är ett rationellt beteende.

    Till exempel skrev jag ju några poster där jag grävde i valpejl, vilka som nämnde oljetoppen, vilka som inte höll med om att hårdare-straff-är-svaret-vad-var-frågan? Vad jag kan se lite snabbt är att så gott som alla fick smisk av väljarna – de halkade ner i krysslistan jämfört med sin ursprungliga listposition.

    Men som Kjell Höglund sjöng
    ”Det finns något du skall göra
    något du skall lära dig
    det finns något bortom ondska och hat
    tro inte att det räcker om nån vill förära dig
    Johannes Döparens huvud på ett fat”

    I den andan…. Skall bara landa 🙂

    viktualiebroder

    24 september 2010 at 10:03

  11. ”Men nu förstår jag att det beteende jag så föraktar är ett rationellt beteende.”

    En källa till mycket frustration onekligen. Vad gör man åt det? Politik av idag är ju mer eller mindre som en vuxenform av de uttalade och outtalade popularitetstävlingar som pågår i typiska amerikanska high schools. Cheerleaders + skolans lagkapten i amerikansk fotboll = Sant. Men det var väl inte riktigt det civilisationen skulle gå ut på?

    Thomas Tvivlaren

    24 september 2010 at 11:55

  12. […] Redundans, Framförhållning och Kommunikation. Eller för den delen hur jag såg på en möjlig Piratpolitik i Trafikutskottet. Eller begreppet ”Affordans”. Eller om ”Regelbaserat eller fysiska hinder”. […]


Kommentera

