Viktualiebrodern

Stockholms filmfestival och upphovsrätten

leave a comment »

Jag löste en gång ett kort till Stockholms filmfestival. Egentligen var det en alldeles speciell film som jag var intresserad av. Men, ok, jag kunde ju gå och se några till också. Så då gjorde jag det.

Så kom tiden för första visning av ”min” film. Men av det blev intet, ty innan ridån gick upp förkunnade en utsänd funktionär att filmen nu fått distribution i Sverige och därför på grund av upphovsrättsskäl inte kunde visas. Den ersattes av en annan film.

Nå, ersättningsfilmen hade jag ju redan sett, som en av ok då, why not – filmerna för att motivera kortet. Dessutom var den kass. Så jag gick hem.

Den film jag ville se kom förstås aldrig upp på någon biograf. Det är ju vad upphovsrätt handlar om i grund och botten. Någon vet bättre än du vad du vill se, höra eller läsa.

Den här gången protesterar biografägarna mot att vissa filmer kan ses streamade. Är det nån som tror att de någonsin själva kommer att låta dem gå upp på biograferna? I alla fall aldrig utanför Stockholm.

Jag kandiderar som Bengt Jonsson för nominering till Piratpartiets listor till riksdagsvalet 2010.

Written by viktualiebroder

18 november 2009 den 19:19

Publicerat i Presskommentarer

Tagged with ,

Kommentera

