Viktualiebrodern

Övervakningshammaren söker spikar!

with one comment

En ”lösning” söker sitt problem

I gårdagens Svenska Dagbladet skrev Tobias Olsson att datalagring inte leder till färre brott.

Jamen vilken jämrans otur! Kan man tycka. Men detta är ingen bugg, utan en finess. Vansinnet har en metod. Övervakning är en universallösning på jakt efter problem att lösa.

Om befintliga brott inte löses av datalagring då kan vi vara förvissade om att det snart uppfinns några som faktiskt går att lösa med datalagring! Om berget inte kommer till Muhammed, så får Muhammed komma till berget.

För Det Öppna Samhällets Fiender är övervakning och kontroll ett självändamål. Deras enda verktyg i en komplicerad värld är övervakningens hammare, och då omvandlar de alla problem till att se ut som en spik. Vagnen spänns för hästen och svansen viftar på hunden.

Det här har ingenting med rationellt tänkande att göra utan har djuppsykologiska orsaker. Som leder oss till fattigdom.

Häromdagen fick jag uppge namn och adress när jag köpte färg i färgaffären. Den nya kassalagen var skälet. Jag utgår ifrån att övervakningsivrarna för eller senare kommer att hitta en spik som passar till den hammaren. Att tro något annat vore ologiskt. Och oerhört naivt. Och skulle jag själv klara mig undan, kommer hammarslagen att höras från en obestämd plats i rummet.

Men jag är en gnällspik som inte tänker sitta och vänta med armarna i kors. Därför ställer jag upp för Piratpartiet i riksdagsvalet i höst.

Som tur är är det inte bara gnällspikar på Piratpartiets listor. Det finns mera balanserade människor också, som ser att vi, som samhälle, är på väg åt fel håll och modigt och ärligt står upp och söker stöd för en politik där abstrakta begrepp som medborgerliga fri- och rättigheter fortfarande har en innebörd. Och inte bara är bra-ord för överhetspersoner som lidit moraliskt skeppsbrott.

Att vara de vassaste knivarna i riksdagslådan på Helgeandsholmen – det kan vi inte lova.

Men att se till att politiken skall få fler verktyg i verktygslådan än blott en övervakningshammare det lovar vi!

Jag heter Bengt Jonsson och återfinns på plats 18 på Piratpartiets riksdagslista för Dalarna, Gästrikland, Jämtland och Västernorrland.

Written by viktualiebroder

16 april 2010 den 15:40

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mycket träffande beskrivning!

    Connyt

    16 april 2010 at 17:09


Lämna en kommentar